ΝΕΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ:

Τετάρτη 2 Μαρτίου 2022

Στρατιωτικός Συνδικαλισμός Ευλογία ή Εφιάλτης;

 


Γράφει ο

Σγος ε.α. Κων/νος Λιούτας                                                  

MCs in International Studies

πρόεδρος Αποφοίτων ΣΤΥΑ/Παρ. Λάρισας

Το φαινόμενο του συνδικαλισμού του εν ενεργεία προσωπικού των Ε.Δ. και Σ.Α. ανάγεται στα τέλη της δεκαετίας του 1980, όταν ξεκίνησε η προσπάθεια σύστασης αστυνομικών συνδικαλιστικών σωματείων. Ο ν.1264/1982 «Για τον εκδημοκρατισμό του Συνδικαλιστικού Κινήματος και την κατοχύρωση των συνδικαλιστικών ελευθεριών των εργαζομένων»  ο οποίος ρυθμίζει την άσκηση των συνδικαλιστικών δικαιωμάτων τόσο των εργαζομένων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου όσο και των δημοσίων υπαλλήλων δεν είχε εφαρμογή στο προσωπικό των ΕΔ και ΣΑ.

Η πρώτη Ένωση Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας (Π.ΕΝ.Α.Α)σε πανελλήνιο επίπεδο, κάνει την εμφάνισή της στα μέσα του 1988, αναγνωρίζεται από την Ελληνική Δικαιοσύνη και περιλαμβάνει αστυνομικούς από τον βαθμό του Ανθυπαστυνόμου και άνω. Παράλληλα το 1989 ιδρύεται η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων (Π.Ο.ΑΣ.Υ)

Με το ν. 2265/05-12-1994 και τίτλο «Επέκταση διατάξεων του Ν. 1264/1982 Για τον εκδημοκρατισμό του συνδικαλιστικού κινήματος και την κατοχύρωση των συνδικαλιστικών ελευθεριών των εργαζομένων και στο αστυνομικό προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας και άλλες διατάξεις» προστέθηκε, μετά το άρθρο 30, στο ν.1264/82, το άρθρο 30α, με το οποίο ρυθμίζεται νομοθετικά η άσκηση του συνδικαλιστικού δικαιώματος στα Σώματα Ασφαλείας. Ο νόμος άνοιξε το δρόμο για την ίδρυση και λειτουργία πρωτοβάθμιων οργανώσεων αστυνομικών υπαλλήλων σε όλη την Ελληνική Επικράτεια.

Βάσει του ανωτέρω νόμου η Ένωση Αξιωματικών Αστυνομίας γίνεται το 1995 Πανελλήνια Ένωση Αξιωματικών Αστυνομίας και έχει χαρακτήρα Ομοσπονδίας (Δευτεροβάθμιο Όργανο), όπως και η Π.Ο.ΑΣ.Υ, ενώ από το 2000 με τροποποίηση του καταστατικού λειτουργεί ως Πανελλήνια Ομοσπονδία Αξιωματικών Αστυνομίας (Π.Ο.ΑΞΙ.Α).

Στις σημαντικές προβλέψεις του νόμου περιλαμβάνεται ότι, οι εν ενεργεία αστυνομικοί υπάλληλοι επιτρέπεται να συστήσουν:

α) Σε κάθε νομό μία ένωση αστυνομικών υπαλλήλων μέχρι και το βαθμό του ανθυπαστυνόμου και σε κάθε διοικητική περιφέρεια μία ένωση αξιωματικών, ως πρωτοβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις.

β) Μία ομοσπονδία των πρωτοβάθμιων συνδικαλιστικών οργανώσεων αστυνομικών υπαλλήλων και μία ομοσπονδία των πρωτοβάθμιων συνδικαλιστικών οργανώσεων αξιωματικώνως δευτεροβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις.

γ) Μία τριτοβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση (συνομοσπονδία), την οποία απαρτίζουν οι δύο παραπάνω ομοσπονδίες

Οι αξιωματικοί δύνανταιαντί της ένωσης αξιωματικώννα γίνονται μέλη της ένωσης αστυνομικών υπαλλήλωνΟι ανθυπαστυνόμοι δύνανται αντί της ένωσης αστυνομικών υπαλλήλων να γίνονται μέλη της ένωσης αξιωματικών.

Η Αφετηρία του συνδικαλισμού στις ΕΔ

Αρκετά χρόνια αργότερα, το έτος 2004, ξεκινάει η πορεία του συνδικαλισμού στις ΕΔ καθώς στις 24-1-2005 κατατέθηκε στο Πρωτοδικείο Αθηνών το καταστατικό του πρώτου συνδικαλιστικού σωματείου με τίτλο «Ένωση Αξιωματικών Ενόπλων Δυνάμεων». Σύμφωνα με το καταστατικό, μέλη της Ένωσης θα ήταν μόνο εν ενεργεία αξιωματικοί.

Με την απόφαση  2822/2005 του Πρωτοδικείου Αθηνών στις 26-4-2005, απορρίπτεται η αίτηση ως αβάσιμη με το αιτιολογικό ότι στο καταστατικό, του υπό σύσταση σωματείου, δεν περιλαμβάνονται όλα τα απαιτούμενα στοιχεία που απαιτούνται από το Νόμο.

Στις 18-7-2005 κατατίθεται εκ νέου το καταστατικό και την 2-9-2005 η Ένωση αναγνωρίζεται δικαστικά με την απόφαση 5265/2005 του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών. Η δικαστική απόφαση καταλήγει στο δεσμευτικό, πλέον, για την Υπηρεσία συμπέρασμα ότι, η δυνατότητα να συμμετέχουν όσοι υπηρετούν στις ένοπλες δυνάμεις σε ενώσεις, συλλόγους ή σωματεία, δεν εξαρτάται από την προηγούμενη άδεια ή έγκριση της αρμόδιας υπηρεσίας τους ή του αρχηγού των Ενόπλων Δυνάμεων καθώς είναι ευθέως αντίθετη με το περιεχόμενο του άρθρου 12 παρ.1 του Συντάγματος. Το συγκεκριμένο άρθρο αναφέρει ότι το δικαίωμα των Ελλήνων να συνιστούν ενώσεις και μη κερδοσκοπικά σωματεία επιτρέπεται πάντα τηρώντας τους νόμους, οι οποίοι όμως δεν μπορεί να εξαρτήσουν την άσκηση του δικαιώματος αυτού από προηγούμενη άδεια, και μάλιστα όχι μόνο διοικητική, αλλά ούτε και δικαστική με την έννοια ότι και το αρμόδιο δικαστήριο δεν εξετάζει τη σκοπιμότητα της σύστασης ενός σωματείου. Η απόφαση αυτή ήταν η απαρχή του συνδικαλισμού στις Ένοπλες Δυνάμεις.

Οι μετέπειτα ημερομηνίες-σταθμοί για την αναγνώριση του συνδικαλισμού στις ΕΔ

Στις 29 Νοεμβρίου 2005, ο εισαγγελέας Πρωτοδικών Ι. Διώτης άσκησε έφεση, υπέρ του νόμου, κατά της ως άνω απόφασης 5265/2005 του Πρωτοδικείου, θεωρώντας ότι έγινε εσφαλμένη ερμηνεία του Συντάγματος και των νόμων καθώς δεν επιτρέπεται  οποιαδήποτε συνδικαλιστική δράση στους υπηρετούντες στις ένοπλες δυνάμεις, διότι τούτο θα οδηγούσε σε κατάλυση της στρατιωτικής πειθαρχίας η οποία αποτελεί το θεμέλιο της στρατιωτικής οργάνωσης.

Στις 9 Ιανουαρίου 2006, ο κ. Διώτης ζήτησε και έλαβε από την Πρόεδρο Υπηρεσίας του Πρωτοδικείου Αθηνών προσωρινή διαταγή, σύμφωνα με την οποία ανεστάλη προσωρινά η λειτουργία της «ΕΝΩΣΗΣ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ», μέχρι την έκδοση απόφασης επί της αιτήσεως ασφαλιστικών μέτρων.

Στις 16 Φεβρουαρίου 2006 εκδικάστηκε η αίτηση των ασφαλιστικών μέτρων και την 1η Μαρτίου 2006 κοινοποιείται η απόφαση που ορίζει την αναστολή της εκτέλεσης της πρωτόδικης απόφασης, μέχρι την εκδίκαση της έφεσης.

Στις 16 Μαρτίου 2006, εκδικάστηκε η έφεση. Με την απόφαση 7666/2006 το Εφετείο ΑΘΗΝΩΝ δέχτηκε την έφεση και εξαφάνισε την πρωτόδικη απόφαση, επικυρώνοντας την παύση της λειτουργίας της Ένωσης Αξιωματικών Ενόπλων Δυνάμεων καθώς, όπως αναφέρεται στην απόφαση, η αίτηση αναγνωρίσεως του ανωτέρω σωματείου δεν είναι νόμιμη γιατί στους σκοπούς του Σωματείου αυτού είναι πρόδηλη η πρόθεση των ιδρυτών του προς δημιουργία συλλόγου, για να αναμειγνύεται στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των ενόπλων δυνάμεων, και τον τρόπο προστασίας της έννομης τάξεως, ο οποίος έχει συνταγματικώς ανατεθεί στην αποκλειστική πρωτοβουλία και εγγύηση της κρατικής εξουσίας.

Στις 30-1-2007, κατατέθηκε στο Πρωτοδικείο Αθηνών καταστατικό για την αναγνώριση σωματείου με τον τίτλο: «ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕΛΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ.

Στις 4-9-2007 κατατέθηκε στον Άρειο Πάγο, από τα μέλη της προσωρινής διοικητικής επιτροπής της Συνδικαλιστικής Οργάνωσης, αίτηση αναίρεσης της υπ΄ αριθμ. 7666/2006 απόφασης του Εφετείου.

Στις 16-2-2008 εκδόθηκε η υπ΄ αριθμ. 1575/2008 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών και αναγνωρίστηκε το σωματείο με τίτλο «ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕΛΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ »

Στις 23-5-2008 ασκήθηκε έφεση από τον Αντεισαγγελέα Πρωτοδικών Γαληνό Μπρή κατά της υπ΄ αριθμ. 1575/2008 απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών.

Στις 29-5-2008 κατατέθηκε από τον κ. Μπρή αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, ζητώντας να ανασταλεί άμεσα, με προσωρινή διαταγή, η πρωτόδικη υπ΄ αριθμ. 1575/2008 απόφαση, μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης επί της εφέσεώς του.

Στις 4-6-2008 δικάστηκε η προσωρινή διαταγή, με παρέμβαση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ως έχων έννομο συμφέρον, και εκδόθηκε προσωρινή διαταγή σύμφωνα με την οποία ανεστάλη η ισχύ της ανωτέρω υπ΄ αριθμ. 1575/2008 απόφασης, μέχρι την εκδίκαση των ασφαλιστικών μέτρων .

Στις 23-6-2008 δικάστηκαν τα ασφαλιστικά μέτρα.

Στις 19-9-2008 εκδόθηκε η υπ΄ αριθμ. 7806/2008 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών σύμφωνα με την οποία απορρίφθηκε η αίτηση του Αντεισαγγελέα και η πρόσθετη παρέμβαση του ΝΣΚ.

Στις 20-9-2008 ξεκίνησε εκ νέου η λειτουργία του «ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕΛΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ»

Στις 5-2-2010 εκδόθηκε η 519/2010 απόφαση του Δ’ Πολιτικού Τμήματος του Αρείου Πάγου, η οποία παρέπεμψε τους λόγους αναιρέσεως, της απόφασης 7666/2006 του Εφετείου Αθηνών, στην πλήρη Ολομέλεια καθώς οι λόγοι της αναιρέσεως δημιουργούν ζητήματα εξαιρετικής σημασίας.

Στις 31-5-2010 εκδόθηκε η υπ΄ αριθμ. 2855/2010 απόφαση του Εφετείου Αθηνών με την οποία απορρίφθηκε η αίτηση αναγνώρισης του «ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕΛΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ». Στις 31-5-2010 διακόπηκε η λειτουργία του Συνδέσμου.

Στις 14-10-2010 κατατέθηκε στο Πρωτοδικείο Πειραιώς νέο καταστατικό για την αναγνώριση νέου σωματείου με τον τίτλο: «ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕΛΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ»

Στις 10-12-2010 εκδόθηκε η υπ΄ αριθμ. 5649/2010 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιώς και αναγνωρίστηκε το σωματείο με τίτλο «ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕΛΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ»

Η τελεσίδικη απόφαση του Αρείου Πάγου

Στις 1-3-2012 δημοσιεύθηκε η υπ΄ αριθμ. 3/2012 απόφαση του Αρείου Πάγου με την οποία αναγνωρίστηκε το δικαίωμα των στρατιωτικών στο συνδικαλισμό.

Το ανώτατο δικαστήριο δέχθηκε ότι η δυνατότητα ίδρυσης σωματείου αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα όλων των Ελλήνων πολιτών, και συνεπώς και των στρατιωτικών, οι οποίοι σύμφωνα με το Σύνταγμα έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους πολίτες.

Εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις, ως προς την αναγνώριση του δικαιώματος του συνδικαλίζεσθαι στους αξιωματικούς των Ενόπλων Δυνάμεων, διατύπωσαν ενώπιον της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου, ο εισαγγελέας του Ανωτάτου Δικαστηρίου Ιωάννης Τέντες και ο αρεοπαγίτης Χαράλαμπος Δημάδης.

Κατά τον κ. Τέντε η συνδικαλιστική δραστηριότητα στους κόλπους του στρατεύματος ενέχει τον κίνδυνο της διασάλευσης της στρατιωτικής πειθαρχίας “και είναι πρόδηλο ότι η χωρίς επιφυλάξεις αναγνώριση, στο πλαίσιο της στρατιωτικής ζωής, του δικαιώματος συλλογικής δράσεως και ιδρύσεως συνδικαλιστικών ενώσεων θα ισοδυναμούσε με την κατ’ ουσίαν αναίρεση της στρατιωτικής πειθαρχίας.”

Αντιθέτως ο αρεοπαγίτης Χαράλαμπος Δημάδης τάχθηκε υπέρ του δικαιώματος των στρατιωτικών να αναπτύσσουν συνδικαλιστική δράση, υπογραμμίζοντας ότι οι υπηρετούντες στις Ένοπλες Δυνάμεις δεν αποτελούν ειδική κατηγορία Ελλήνων πολιτών και ως εκ τούτου δεν είναι δυνατόν να αποστερηθούν του δικαιώματος του συνδικαλίζεσθαι, με τη διαφορά ότι δεν μπορούν να κάνουν χρήση του δικαιώματος της απεργίας, καθώς αυτό θα έθετε υπό απειλή την εθνική ασφάλεια της χώρας.

Κατά την άποψη της μειοψηφίας «Η τυχόν αναγνώριση του “καλυμμένου συνδικαλισμού”, οδηγεί σε “εκ των έσω” υπονόμευση της στρατιωτικής λειτουργίας, της στρατιωτικής πειθαρχίας, και θα μπορούσε να οδηγήσει, στο, ωσαύτως αποκρουστέο δικαίωμα για σύσταση ομοίων ενώσεων, σε διάφορους στρατιωτικούς βαθμούς, πχ υπαξιωματικούς, ή και στους οπλίτες, με ό,τι αυτό, εύκολα, θα μπορούσε τούτο να συνεπάγεται» (βλ. και Ν. Αλιβιζάτο: Η συνταγματική θέση των ενόπλων δυνάμεων Σάκκουλας, Αθήνα 1992)

Με την παραπάνω απόφαση ο Άρειος Πάγος αναγνώρισε τη δυνατότητα δημιουργίας αστικού σωματείου στις ΕΔ με βάση τις διατάξεις του Αστικού Κώδικα που απορρέουν από το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα του συνεταιρίζεσθαι. Επόμενο βήμα, όπως θα αναφερθεί στη συνέχεια, ήταν η ίδρυση επαγγελματικού σωματείου με βάση τις διατάξεις του Ν. 1264/82 για την κατοχύρωση των συνδικαλιστικών ελευθεριών των εργαζομένων.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΝΩΣΕΩΝ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ (ΠΟΕΣ)

Στις 20-9-2013 κατατέθηκε στο Ειρηνοδικείο Αθηνών καταστατικό για την αναγνώριση του δευτεροβάθμιου σωματείου με τον τίτλο: «ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΝΩΣΕΩΝ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ (ΠΟΕΣ)».

Στις 18-11-2013 εκδόθηκε η υπ΄ αριθμ. 453/2013 διάταξη του Ειρηνοδικείου και αναγνωρίστηκε το δευτεροβάθμιο σωματείο με τίτλο «ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΝΩΣΕΩΝ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ».

Στις 29-11-2013 με αριθμό μητρώου 817 η ΠΟΕΣ εγγράφεται στα οικεία βιβλία των σωματείων του Πρωτοδικείου Αθηνών.

Στο ίδιο χρόνο άρχισαν να συστήνονται σχεδόν σε όλη τη χώρα οι πρωτοβάθμιες Περιφερειακές Ενώσεις Στρατιωτικών. 

Σύνδεσμος Εν Ενεργεία Στελεχών Αεροπορίας (Σ.Ε.ΕΝ.Σ.Α)

Στις 23/7/2015 με την υπ΄ αριθμ. 394/2015 απόφασή του  το Ειρηνοδικείο Αθηνών αναγνώρισε και επικύρωσε το καταστατικό νέου συνδέσμου στις ΕΔ με την επωνυμία «Σ.Ε.ΕΝ.Σ.Α.» (Σύνδεσμος Εν Ενεργεία Στελεχών Αεροπορίας).

Ιδρυτικός νόμος επαγγελματικού σωματείου στις ΕΔ

Στις 5/7/2016 κατατέθηκε τροπολογία 27 βουλευτών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με την οποία θεσπίζεται η συνδικαλιστική οργάνωση των στελεχών των ΕΔ.   Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρονταν ότι «ο Άρειος Πάγος, δέχτηκε ότι οι υπηρετούντες στις ένοπλες δυνάμεις δεν αποτελούν ειδική κατηγορία Ελλήνων πολιτών», καθώς και ότι από το σύνταγμα «δεν προβλέπονται εξαιρέσεις, ούτε μπορεί να ισχύσει γι’ αυτούς ένα τεκμήριο διαφοροποιήσεως ως προς την απόλαυση όλων, ανεξαιρέτως, των ατομικών τους δικαιωμάτων».

Στις 27/7/2016 ψηφίστηκε ο Ν.4407\2016. Σύμφωνα με το άρθρο 50 του ν.4407/16 στο Ν. 1264/1982, μετά το άρθρο 30Β προστίθεται άρθρο 30Γ το οποίο περιλαμβάνει τις διατάξεις για την ίδρυση συνδικαλιστικών σωματείων στις ΕΔ. Ο νόμος προέβλεπε ότι, οι εν ενεργεία στρατιωτικοί επιτρέπεται να συστήσουν:

α. Σε κάθε Περιφέρεια (Ο.Τ.Α) ή Περιφερειακή Ενότητα μια πρωτοβάθμια Περιφερειακή Ένωση εν ενεργεία Στρατιωτικών, με την επωνυμία: «Ένωση Στρατιωτικών Περιφέρειας ή Περιφερειακής Ενότητας ….», στην οποία δύνανται να εγγραφούν οι υπηρετούντες στις Μονάδες, που εδρεύουν στα γεωγραφικά όρια της Περιφέρειας ή Περιφερειακής Ενότητας αυτής.

β. Μία Πανελλήνια Ομοσπονδία των πρωτοβάθμιων Περιφερειακών Ενώσεων, ως δευτεροβάθμιο σωματείο, με την επωνυμία: «Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (ΠΟΕΣ)».

Οι περισσότερες από τις προβλέψεις του άρθρου 30Γ είναι παρόμοιες με αυτές του 30Α για την Ελληνική Αστυνομία, στις οποίες στηρίχτηκε το κύριο μέρος της βασικής επιχειρηματολογίας για τη θεσμική κατοχύρωση του συνδικαλισμού στις ΕΔ. Οι διαφορές όμως, μεταξύ ΣΑ και ΕΔ, είναι ουσιαστικές καθώς οι εν ενεργεία αστυνομικοί υπάλληλοι, όπως προαναφέρθηκε, επιτρέπεται να συστήσουν ως πρωτοβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις:

α) Σε κάθε νομό μία ένωση αστυνομικών υπαλλήλων μέχρι και το βαθμό του ανθυπαστυνόμου, και

β) Σε κάθε διοικητική περιφέρεια μία ένωση αξιωματικών.

Οι αξιωματικοί της αστυνομίας δύνανταιαντί της ένωσης αξιωματικώννα γίνονται μέλη της ένωσης αστυνομικών υπαλλήλων ενώ οι ανθυπαστυνόμοι δύνανται αντί της ένωσης αστυνομικών υπαλλήλων να γίνονται μέλη της ένωσης αξιωματικών. Με την συγκεκριμένη πρόβλεψη, ουσιαστικά, δίνεται η δυνατότητα στους αξιωματικούς, που προέρχονται από υπαξιωματικούς, να είναι μέλη της ένωσης αστυνομικών υπαλλήλων ενώ οι ανθυπαστυνόμοι (Ανθυπασπιστές) μπορούν να επιλέξουν μια από τις δύο ενώσεις.

γ) Ως δευτεροβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις προβλέπονται δυο, μία ομοσπονδία αστυνομικών υπαλλήλων και μία ομοσπονδία των αξιωματικών. Προβλέπεται επίσης η σύσταση, χωρίς να έχει υλοποιηθεί, μίας τριτοβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης (συνομοσπονδία), την οποία απαρτίζουν οι δύο παραπάνω ομοσπονδίες,

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι υπάρχει ένας σαφής διαχωρισμός, μεταξύ υπαξιωματικών και αξιωματικών, στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση των αστυνομικών ο οποίος δεν υφίσταται στις ΕΔ. 

Ο ιδρυτικός νόμος 1264/1982, άρθρο 30Γ όριζε την ήδη συσταθείσα «Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (ΠΟΕΣ) ως το δευτεροβάθμιο επαγγελματικό σωματείο με την προϋπόθεση της πρόβλεψης της παρ. 14 που ανέφερε ότι,   «Τα πρωτοβάθμια σωματεία και το σωματείο με την επωνυμία: «Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών», που έχουν ήδη συσταθεί, οφείλουν να προσαρμόσουν τα καταστατικά τους στις ρυθμίσεις των παραπάνω διατάξεων και να ζητήσουν την έγκριση αυτών από τα αρμόδια δικαστήρια μέσα σε έξι (6) μήνες από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού». Η, με το νόμο, αναγνώριση της ΠΟΕΣ, ως το «διάδοχο» δευτεροβάθμιο σωματείο, προκάλεσε έντονες αντιδράσεις.

Η σύγκρουση μεταξύ ΠΟΕΣ και ΣΕΕΝΣΑ

Με ανακοίνωση στις 6-10-2016 ο σύνδεσμος εν ενεργεία στελεχών αεροπορίας (ΣΕΕΝΣΑ) γνωστοποίησε ότι την 23/9/2016 κατατέθηκε μήνυση κατά του προέδρου της ΠΟΕΣ από 28 εν ενεργεία στρατιωτικούς για παραβίαση των προσωπικών των δεδομένων μέσω ιστοσελίδων.

Στις 16/10/2016 το ΔΣ της πρωτοβάθμιας Ένωσης Στρατιωτικών Περιφέρειας Αττικής (ΕΣΠΕΑ) προκήρυξε αρχαιρεσίες για την ανάδειξη του ΔΣ. Στις 14/9/2016, 28 εν ενεργεία στρατιωτικοί, μεταξύ αυτών και μέλη του ΔΣ του ΣΕΕΝΣΑ, ζήτησαν να γίνουν μέλη της ΕΣΠΕΑ προκειμένου να λάβουν μέρος στις αρχαιρεσίες. Η ΕΣΠΕΑ, επικαλούμενη τυπικούς λόγους, απέρριψε το αίτημά τους. Στις 15/10/2016μετά από αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που είχαν υποβάλλει οι 28 στρατιωτικοί, προκειμένου να γίνουν μέλη και να λάβουν μέρος στις αρχαιρεσίες της Ένωσης Στρατιωτικών Περιφέρειας Αττικής, το Μονομελές πρωτοδικείο της Αθήνας δέχεται το αίτημά τους, υποχρεώνοντας την ΕΣΠΕΑ να τους εγγράψει ως μέλη και να θέσουν υποψηφιότητα, στην συνέλευση που είχε οριστεί για την επόμενη μέρα, 16 Οκτωβρίου στο Περιστέρι.

Η ίδρυση της ΠΟΜΕΝΣ (ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΝΩΣΕΩΝ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ)

Στις 03/04/2017 αναγνωρίσθηκε με την υπ αριθμ. 16/2017 διάταξη του ειρηνοδικείου Χαλανδρίου η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών  με το διακριτικό τίτλο (Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ). Στις 07/4/2017 ενεγράφη στο δημόσιο βιβλίο ομοσπονδιών με Αρ. Μητρώου 844 και στο ειδικό βιβλίο συνδικαλιστικών οργανώσεων με αριθμό 6390. Επρόκειτο για μια νέα ομοσπονδία η οποία φέρει το ίδιο όνομα με την ΠΟΕΣ αλλά διαφορετικό διακριτικό τίτλο.

Η ίδρυση της ΠΟΜΕΝΣ ήταν η απαρχή μιας σφοδρής σύγκρουσης μεταξύ των δυο ομοσπονδιών (ΠΟΕΣ και ΠΟΜΕΝΣ) για τη διεκδίκηση της αποκλειστικής εκπροσώπησης των στρατιωτικών καθώς σύμφωνα με το νόμο επιτρέπονταν η σύσταση μόνο μιας ομοσπονδίας. Η σύγκρουση κατέληξε στα δικαστήρια.

1η Τροποποίηση του άρθρου 30Γ του ν. 1264/1982

Ενώ η υπόθεση εκκρεμούσε στη δικαιοσύνη, με τις εκατέρωθεν ανακοπές των δυο ομοσπονδιών, η κυβέρνηση με το άρθρο 26 του ν.4494/2-11-2017 τροποποίησε το άρθρο 30Γ του ν.1264/1982 επιφέροντας σημαντικές αλλαγές στο στρατιωτικό συνδικαλισμό. Προστέθηκε εδάφιο με το οποίο, «Μόνο τα νομικά πρόσωπα που συνιστώνται και λειτουργούν σύμφωνα με το παρόν μπορούν να εκπροσωπούν τα συμφέροντα των εν ενεργεία στρατιωτικών.» Το συγκεκριμένο άρθρο παραβιάζει ευθέως την απόφαση 3/2012 του Αρείου Πάγου με την οποία αναγνωρίστηκε αμετάκλητα το δικαίωμα των στρατιωτικών στο συνδικαλισμό. Στην απόφαση αναφέρεται   «Με τα άρθρα 12 παρ. 1 του Συντάγματος και 11 της ΕΣΔΑ, επί των οποίων ερείδεται και η γενικοτέρας σημασίας συνταγματική αρχή της ελευθέρας κοινωνικής ομαδοποιήσεως, κατοχυρώνεται το δικαίωμα ή η ελευθερία της συνενώσεως (του συνεταιρίζεσθαι κατά την ορολογία των προϊσχυσάντων Συνταγμάτων), οι φορείς του οποίου έχουν το δικαίωμα συστάσεως ενώσεως ή σωματείου, που αποβλέπει σε μη κερδοσκοπικούς σκοπούς. Το ατομικό αυτό δικαίωμα, περιλαμβανόμενο στα δικαιώματα της συλλογικής δράσεως, με προέχον χαρακτηριστικό γνώρισμα το συλλογικό στοιχείο, παρέχεται, αδιακρίτως, σε όλους τους Έλληνες πολίτες, ανεξαρτήτως κοινωνικής ή επαγγελματικής τάξεως, η δε άσκησή του δεν τελεί “υπό την ειδική επιφύλαξη του νόμου».

Η παραπάνω αντισυνταγματική διάταξη ακυρώνει τη λειτουργία των νόμιμα αναγνωριζόμενων από τα δικαστήρια, αστικών σωματείων, κυρίως αποφοίτων των στρατιωτικών σχολών, που εκπροσωπούν τα συμφέροντα των, εν ενεργεία, μελών τους.

Σημαντική τροποποίηση επέρχεται και στην ίδρυση πρωτοβάθμιων σωματείων καθώς καταργείται η σύστασή τους σε επίπεδο περιφέρειας και περιορίζεται μόνο σε αυτή της περιφερειακής ενότητας ενώ οι πρωτοβάθμιες ενώσεις που έχουν συσταθεί σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας γίνονται με αίτησή τους μέλη της αντιπροσωπευτικότερης σε αριθμό πρωτοβάθμιων ενώσεων και σε συνολικό αριθμό μελών πρωτοβάθμιων ενώσεων Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Στρατιωτικών. Μέλη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας καθίστανται υποχρεωτικά μόνον οι πρωτοβάθμιες ενώσεις.

Η τροποποίηση έδινε τη δυνατότητα στην ΠΟΕΣ, ανανεώνοντας το χρόνο, να εναρμονίσει το καταστατικό της με τις ισχύουσες διατάξεις, μέσα σε προθεσμία έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του τροποποιηθέντος νόμου ενώ οι πρωτοβάθμιες ενώσεις θα έπρεπε να διεξάγουν αρχαιρεσίες για εκλογή νέων οργάνων διοίκησης και αντιπροσώπων στην ανωτέρω Ομοσπονδία, εντός τριών (3) μηνών.

Οι αποφάσεις της δικαιοσύνης για τις ΠΟΜΕΝΣ και ΠΟΕΣ

Στις 23-6-17 η ΠΟΜΕΝΣ κατέθεσε αίτηση ανακοπής στο μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών. Στις  24 Ιανουαρίου 2018 εκδόθηκε από το Πρωτοδικείο Αθηνών η υπ΄αρ. 254/2018 απόφασή του, σύμφωνα με την οποία ακυρώθηκε η υπ΄αρ. 453/2013 διάταξη του Ειρηνοδικείου Αθηνών, δυνάμει της οποίας αναγνωρίσθηκε η σύσταση της ΠΟΕΣ, και διατάχθηκε η διαγραφή της από το Ειδικό Βιβλίο Επαγγελματικών Οργανώσεων.

Ωστόσο, κατά της υπ΄αρ. 254/2018 Απόφασης του Πρωτοδικείου Αθηνών ασκήθηκε από την ΠΟΕΣ έφεση, ενώ ταυτόχρονα ασκήθηκε και αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά της ίδιας απόφασης. Επί της αιτήσεως ασφαλιστικών μέτρων εκδόθηκε την 23η Φεβρουαρίου 2018 προσωρινή διαταγή, σύμφωνα με την οποία αναστέλλεται η ισχύς και εκτέλεση της υπ΄αρ. 254/2018 Απόφασης του Πρωτοδικείου Αθηνών μέχρι την συζήτηση της αιτήσεως ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσε η ΠΟΕΣ.

Με την απόφαση 1310/7-3-19 το Εφετείο Αθηνών επικύρωσε την απόφαση 254/2018 και διέταξε τη διαγραφή της ΠΟΕΣ από τα βιβλία των σωματείων.  Ο κύριος λόγος της διαγραφής ήταν η μη συμμόρφωση της ΠΟΕΣ στην υποχρέωσή της να προσαρμόσει το καταστατικό της και να ζητήσει την έγκρισή του από τα αρμόδια δικαστήρια, μέσα σε έξι (6) μήνες από την έναρξη ισχύος του νόμου.

Σύσταση νέας ΠΟΕΣ και διαγραφής της

Με την απόφαση 5/2018 του Ειρηνοδικείου Νίκαιας συστάθηκε νέα ομοσπονδία με το διακριτικό τίτλο ΠΟΕΣ και στις 30/4/2018 ενεγράφη στο δημόσιο βιβλίο σωματείων του πρωτοδικείου Πειραιά με Αρ. Μητρώου 5204. Η ΠΟΜΕΝΣ προσέφυγε εκ νέου στη δικαιοσύνη κατά της απόφασης αυτής.

Στις 12/4/2019 δημοσιεύθηκε η απόφαση 1371/1919 του πρωτοδικείου Πειραιά με την οποία διατάσσεται η διαγραφή της νέας ΠΟΕΣ από τα δημόσια βιβλία.    

2η Τροποποίηση του άρθρου 30Γ του ν. 1264/1982

Με τροπολογία του ΚΚΕ, που κατατέθηκε τον Απρίλιο του 2019, και έγινε αποδεκτή από την κυβερνητική πλειοψηφία, με το άρθρο 66 του ν.4609/03-05-2019 τροποποιήθηκε για δεύτερη φορά το άρθρο 30Γ του ν. 1264/1982.

Δύο ή περισσότερες ομοσπονδίες – Η διάσπαση της συλλογικής δράσης των στρατιωτικών

Η τροποποίηση επέφερε καίρια αλλαγή στην οργάνωση του στρατιωτικού συνδικαλισμού καθώς, δέκα ή περισσότερες πρωτοβάθμιες ενώσεις μπορούν να συστήσουν Ομοσπονδία, η οποία αποτελεί δευτεροβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση των εν ενεργεία στρατιωτικών. Η συγκεκριμένη πρόβλεψη επέφερε την πλήρη διάσπαση του συνδικαλισμού στις ΕΔ.

Νέα ΠΟΕΣ

Στις 13/9/2019 με απόφαση του Ειρηνοδικείου Λαυρίου ιδρύθηκε η δευτεροβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση (ομοσπονδία«Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών»  με το διακριτικό τίτλο «Π.Ο.Ε.Σ»

Από την ημερομηνία αυτή στο χώρο των ΕΔ δραστηριοποιούνται, νόμιμα, δύο Πανελλήνιες δευτεροβάθμιες ομοσπονδίες με το ίδιο όνομα και διαφορετικό διακριτικό τίτλο «Π.Ο.Ε.Σ» και «Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ».

Μέλη της Π.Ο.Ε.Σ είναι οι παρακάτω 22 πρωτοβάθμιες ενώσεις.

Μέλη της ΠΟΜΕΝΣ είναι οι παρακάτω 26 πρωτοβάθμιες ενώσεις

Ε.Σ.ΠΕ.Ε. ΛΑΡΙΣΑΣ

Ε.Σ.ΠΕ.Ε. ΤΡΙΚΑΛΩΝ

Ε.Σ.ΠΕ.Ε. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ

Ε.Σ.ΠΕ.Ε. ΒΟΛΟΥ

Ε.Σ.ΠΕ.Ε. ΦΛΩΡΙΝΑΣ

Ε.Σ.ΠΕ.Ε. ΡΟΔΟΥ

Ε.Σ.ΠΕ.Ε. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

Ε.Σ.ΠΕ.Ε. ΜΥΚΟΝΟΥ

Ε.Σ.ΠΕ.Ε. ΘΗΡΑΣ

Ε.Σ.ΠΕ.Ε ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ

Ε.Σ.ΠΕ.Ε. ΗΛΕΙΑΣ

Ε.Σ.ΠΕ.Ε. ΑΧΑΪΑΣ

Ε.Σ.ΠΕ.Ε. ΛΕΥΚΑΔΑΣ

Ε.Σ.ΠΕ.Ε. ΑΙΤΩΛΟΚΑΡΝΑΝΙΑΣ

Ε.Σ.ΠΕ.Ε. ΣΕΡΡΩΝ

Ε.Σ.ΠΕ.Ε. ΒΟΙΩΤΙΑΣ

Ε.Σ.ΠΕ. ΗΠΕΙΡΟΥ

Ε.Σ.ΠΕ. ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Ε.Σ.ΠΕ. ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ

Ε.Σ.ΠΕ. ΑΝ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ & ΘΡΑΚΗΣ

Ε.Σ.ΠΕ. ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ

Ε.Σ.ΠΕ.Ε. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Ε.Σ.ΠΕ.Ε. ΛΕΣΒΟΥ

Ε.Σ.ΠΕ.Ε. ΚΙΛΚΙΣ

Ε.Σ.ΠΕ.Ε. ΕΥΒΟΙΑΣ

Ε.Σ.ΠΕ.Ε. ΝΟΤΙΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΘΗΝΩΝ

Από τα παρατιθέμενα παραπάνω προκύπτει αβίαστα ο βαθμός του διχασμού και της πόλωσης που επικρατεί στην συνδικαλιστική εκπροσώπηση των στρατιωτικών. Προς επίρρωση αυτής της αδιαμφισβήτητης πραγματικότητας αρκεί κανείς να ανατρέξει στις ανακοινώσεις των δύο ομοσπονδιών.   

Στις (24/10/2019) η ΠΟΜΕΝΣ με ανακοίνωση  καταγγέλλει την ΠΟΕΣ για μια σειρά θεμάτων, αναφέροντας, «από την αρχή της ίδρυσης της Ομοσπονδίας μας, την πολέμησαν λυσσαλέα, με συνεχείς αγωγές, μηνύσεις, ανακοπές, προσωπικές διώξεις και, κυρίως, δυναμίτισαν και απαξίωσαν με συστηματικό τρόπο τη θεσμική εκπροσώπηση των στρατιωτικών», και καταλήγει, «Όσους έφεραν την απόλυτη κομματικοποίηση στις Ένοπλες Δυνάμεις, συμμετέχοντας ως χειροκροτητές σε εκδηλώσεις συγκεκριμένων πολιτικών κομμάτων και χώρων».

Από την άλλη πλευρά, η ΠΟΕΣ (4/5/2020) καταγγέλλει την ΠΟΜΕΝΣ για  μηνύσεις και αγωγές,, χιλιάδων ευρώ, κατά δεκάδων στρατιωτικών συνδικαλιστών και περιφερειακών ενώσεων – μελών της ΠΟΕΣ.

Σ’ αυτό τον «πόλεμο» παίρνουν επίσης μέρος πολλές από τις πρωτοβάθμιες ενώσεις. Σε ανακοίνωση (12-1-2020) της Ένωσης Στρατιωτικών Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας (ΕΣΠΕΛ) γίνεται γνωστή η διακοπή εκπροσώπησης της Ενώσεως (Ε.Σ.Π.Ε.Λ.) από την (Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ)  λόγω αδυναμίας ουσιαστικής εκπροσώπησης της (ΕΣΠΕΛ), από την (ΠΟΜΕΝΣ), ενώ δημοσιογραφικές πληροφορίες έκαναν λόγο για τη δημιουργία και τρίτης ομοσπονδίας.

Η σύνθεση των ΔΣ

Από τα αναρτημένα στο διαδίκτυο στοιχεία της ΠΟΕΣ η πλειοψηφία των μελών των ΔΣ είναι υπαξιωματικοί και Ανθυπασπιστές. Ο μεγαλύτερος αριθμός προέρχεται από την κατηγορία των Εθελοντών ενώ από την κατηγορία των Μονίμων συμμετέχει ένας πολύ μικρός αριθμός αποφοίτων ΑΣΣΥ και άλλων προελεύσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι η συμμετοχή των αποφοίτων των σχολών, Ευελπίδων, Ικάρων και Ναυτικών Δοκίμων είναι μηδενική καθώς κανείς δεν είναι μέλος των ΔΣ.

Από τα στοιχεία της ΠΟΜΕΝΣ, αν και εκτιμάται ότι η εικόνα είναι περίπου ίδια, δεν μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα και ως εκ τούτου δεν γίνεται σχετική αναφορά. Από το σύνολο των μελών των διοικητικών συμβουλίων της ΠΟΕΣ τη μικρότερη συμμετοχή, ως όπλο, έχει η Πολεμική Αεροπορία με μόλις 7 συμμετέχοντες. Από τα αναρτημένα στοιχεία προκύπτει η παρακάτω βαθμολογική σύνθεση των μελών του ΔΣ της ΠΟΕΣ.

Τα προνόμια των συνδικαλιστών και των σωματείων.

Εκτός των υποχρεώσεων και περιορισμών, που προβλέπονται στο νόμο για τη δράση των συνδικαλιστών, θεσμοθετήθηκαν και ιδιαίτερα προνόμια, συγκεκριμένα,

α. Το σύνολο των μελών της διοίκησης των δευτεροβάθμιων συνδικαλιστικών οργανώσεων των εν ενεργεία στρατιωτικών δεν μετατίθενται, για όσο χρόνο διαρκεί η θητεία τους στη διοίκηση της συνδικαλιστικής οργάνωσης.

β. Τα μέλη της διοίκησης των συνδικαλιστικών οργανώσεων απολαμβάνουν πλήρη προστασία έναντι κάθε είδους δίωξης, λόγω της συνδικαλιστικής τους δράσης.

γ. Ο χρόνος της θητείας του Προέδρου και του Γενικού Γραμματέα στις ανωτέρω ενώσεις λογίζεται ως χρόνος διοίκησης ειδικής υπηρεσίας.

δ. Για την εκπλήρωση των υποχρεώσεών τους χορηγούνται στον Πρόεδρο και στον Γενικό Γραμματέα κάθε πρωτοβάθμιου σωματείου ειδικές άδειες απουσίας τριών (3) ημερών το μήνα, ενώ στον Πρόεδρο και στον Γενικό Γραμματέα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Στρατιωτικών χορηγούνται ειδικές άδειες απουσίας πέντε (5) ημέρες το μήνα. Στους αντιπροσώπους της Ομοσπονδίας χορηγείται ειδική άδεια απουσίας για όλη τη διάρκεια των συνεδρίων στα οποία μετέχουν, η οποία όμως δεν μπορεί να υπερβαίνει τις τέσσερις (4) ημέρες κατ’ έτος.

ε. Οι δευτεροβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις μπορούν να διατηρούν ιστοσελίδα και σελίδες σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, για την επίτευξη των σκοπών τους, μέσα από τις οποίες προβάλλονται τα πρωτοβάθμια σωματεία μέλη τους, για κάθε δραστηριότητά τους.».

στ. Τα πρωτοβάθμια σωματεία δύνανται να εδρεύουν σε χώρο εντός στρατοπέδου, που τους παραχωρείται, για το λόγο αυτό, από τον Ανώτερο Στρατιωτικό Διοικητή της Περιφέρειας ή της Περιφερειακής Ενότητας, στην έδρα της οποίας ευρίσκονται.

ζ. Το ΥΠΕΘΑ και το ΓΕΕΘΑ οφείλουν να παραχωρήσουν κατάλληλο χώρο, προκειμένου να λειτουργούν οι δευτεροβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις.

η. Ένας (1) εκπρόσωπος από κάθε δευτεροβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση συμμετέχει ως παρατηρητής στα κατά Κλάδο Συμβούλια Μεταθέσεων, εξαιρουμένων των Συμβουλίων Ανωτάτων.

θ. Ένας (1) εκπρόσωπος από κάθε δευτεροβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση συμμετέχει υποχρεωτικά στο Διοικητικό Συμβούλιο του αντίστοιχου Μετοχικού Ταμείου και των υπ’ αυτών λογαριασμών.

Για επίλυση τυχόν προβλημάτων τους ,τοπικού ή ευρύτερου ενδιαφέροντος, τα Διοικητικά Συμβούλια των πρωτοβάθμιων ενώσεων απευθύνονται, , στους Ανώτερους Στρατιωτικούς Διοικητές των Περιφερειακών Ενοτήτων όπου ευρίσκεται η έδρα των σωματείων και στις δευτεροβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις. Στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, στον Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Άμυνας και στους Αρχηγούς των Γενικών Επιτελείων των Ενόπλων Δυνάμεων απευθύνονται μόνο οι δευτεροβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις του προηγούμενου εδαφίου.

Τα παραπάνω προνόμια αφορούν 300 περίπου συνδικαλιστές στρατιωτικούς.

Η θέση της ηγεσίας των ΕΔ

Για τη θεσμοθέτηση του συνδικαλισμού στις ΕΔ η τότε αντιπολίτευση, κατά τη συζήτηση του νόμου στη Βουλή, ζήτησε να γίνει δημόσια γνωστή η άποψη της ηγεσίας και των Γενικών Επιτελείων, αίτημα το οποίο δεν έγινε αποδεκτό.

Η ηγεσία τοποθετήθηκε για το θέμα, μόλις πρόσφατα, όταν ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Πτέραρχος Χρήστος Χριστοδούλου, στην τελετή παράδοσης-παραλαβής του Αρχηγού των ΕΔ (21/1/2020),  απευθυνόμενος στο προσωπικό, κατήγγειλε την παρουσία των συνδικαλιστών στο ΥΠΕΘΑ αναφέροντας, «Όμως στο σημείο αυτό σας καλώ να κλείσετε τα αυτιά σας στις σειρήνες που τελευταία έχουν βρει θέσεις και γραφεία πολύ κοντά στην εξουσία, αλλά που παραμένουν πολύ μακριά από τα δικά σας προβλήματα και ενδιαφέροντα. Οι παρείσακτοι σωτήρες το μόνο που επιθυμούν και για το μόνο που εργάζονται είναι το δικό τους συμφέρον. Αρκεί μόνο να δείτε στο που υπηρέτησαν όλα τα χρόνια της υποτιθέμενης καριέρας τους. Η αποκλειστική εκπροσώπηση, δύναμη και συνοχή είναι η δική σας υπερηφάνεια, αξιοπρέπεια και πίστη στη φυσική σας ηγεσία».

Ο υπ/γος ε.α Κων/νος Φράγκος σε άρθρο του στην «Καθημερινή» (29.07.2016) αναφέρει, «Αμέσως υπέθεσα (εννοεί μετά την κατάθεση της τροπολογίας περί συνδικαλισμού στις ΕΔ) ότι ο ΥΕΘΑ, κ. Π. Καμμένος, άριστος γνώστης στα των Ε.Δ, θα εύρισκε επιχείρημα για ν’ απορρίψει την τροπολογία. Δήλωσε ότι την αποδέχεται ασμένως! Θα έπρεπε, τουλάχιστον, να ζητήσει πίστωση χρόνου για απάντηση, ώστε να συνεννοηθεί με τα επιτελεία. Να ζητήσει τη γνώμη τους. Όπως γνωρίζω κάλλιστα, ούτε καν τα ενημέρωσε!

Την 21-07-16, κατά την τελική συζήτηση του νόμου, προ της ψηφοφορίας, ανέφερε (ο κ. Καμμένος) επί λέξει: Στο σχέδιο νόμου αυτό λάβαμε υπόψη τις προτάσεις των επιτελείων. Ουδέν ανακριβέστερον ή ψευδέστερον, θα έλεγα. Η φύση της αποστολής των Ε.Δ επιβάλλει στα στελέχη ομοψυχία, σύμπνοια, ενότητα, πειθαρχία, που να μένουν απρόσβλητες. Αν υπεισέλθει ο συνδικαλισμός, που είναι, καθαρά, νόμιμη εισαγωγή του κομματισμού στο στράτευμα, τότε οι συνέπειες θα είναι οδυνηρές. Με τον συνδικαλισμό, απλώς μεταφέρονται επισήμως πλέον οι διαβόητες κλαδικές στο στράτευμα».

Ο Υπ/γος, Ιωάννης Ασλανίδης, Επίτιμος Διοικητής της Σχολής Ευελπίδων, σε άρθρο του με τίτλο «Συνδικαλισμός, ένας εφιάλτης των Ενόπλων Δυνάμεων» αναφέρει, «Η Αρχή επάνω στην οποία εδράζεται η όλη δομή και αποστολή των Ενόπλων Δυνάμεων είναι η «Ιεραρχία» και η «Πειθαρχία». Εάν οι δύο αυτές αρχές και μόνο απλά  κλονισθούν, τότε αυτός ο Στρατός είναι εκτός αποστολής και επικίνδυνος ακόμη και για την Πατρίδα»… «Τι ρόλος λοιπόν επιδιώκεται με την είσοδο του Συνδικαλισμού στις Ένοπλες Δυνάμεις, απλά και με την σφραγίδα του Νόμου, η δημιουργία των αθλίων κομματικών ποιμνιοστασίων και στον χώρο αυτό, δίδοντας την χαριστική βολή στις Ένοπλες Δυνάμεις».

Επίλογος

Είναι πλέον ηλίου φαεινότερο, εκ’ του αποτελέσματος, ότι όσοι στο παρελθόν εξέφρασαν επιφυλάξεις ή ήταν κάθετα αντίθετοι, μεταξύ αυτών ανώτατοι εισαγγελικοί λειτουργοί, για την επέκταση των συνδικαλιστικών ελευθεριών στους στρατιωτικούς, δικαιώνονται πλήρως για την τοποθέτησή τους. Η τροποποίηση βασικών διατάξεων του ιδρυτικού νόμου, δύο φορές μέσα σε μόλις 3 έτη, πιστοποιεί τα αδιέξοδα της θεσμοθέτησης του στρατιωτικού συνδικαλισμού.    

Οι περιορισμοί που τίθενται στο άρθρο 30Γ του ν.4407/16, για την άσκηση της συνδικαλιστικής δράσης καταστρατηγούνται συστηματικά. Στην παράγραφο 8 του ιδρυτικού νόμου αναφέρεται ότι: Τα παραπάνω σωματεία, καθώς και τα μέλη τους, δεν επιτρέπεται ιδίως να συμμετέχουν σε κάθε είδους εκδηλώσεις πολιτικών ή συνδικαλιστικών φορέων ή πολιτικών προσώπων ή να ασκούν προπαγάνδα υπέρ ή κατά αυτών. Να προβαίνουν σε δημόσιες αντιπαραθέσεις, αντιδικίες ή προστριβές, καθ’ οιονδήποτε τρόπο και για οποιοδήποτε λόγο, μέσω των ΜΜΕ ή/και του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου ή/και των παντός είδους μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Να χρησιμοποιούν οποιουσδήποτε χαρακτηρισμούς και να ασκούν κριτική σε βάρος της στρατιωτικής ιεραρχίας.

Κατά παράβαση κάθε κανόνα, στρατιωτικοί απευθύνουν ανοιχτές επιστολές σε Υπουργούς και υπογράφουν απλά ως στρατιωτικοί συνδικαλιστές. Στη σύνθεση του ΔΣ της ΠΟΜΕΝΣ, όπως είναι αναρτημένη στο site της ομοσπονδίας, δεν αναφέρεται ούτε ο βαθμός ούτε η ειδικότητα των μελών, σε αντίθεση με την ΠΟΕΣ που αναφέρονται όλα τα στοιχεία. Είναι αυτονόητη υποχρέωση όλοι οι στρατιωτικοί να προσδιορίζονται με το βαθμό τους, σε σχέση με την υπηρεσία, ενώ ο βαθμός, εκτός από δικαιώματα και υποχρεώσεις, αποτελεί και ιδιαίτερη τιμή για τον φέροντα. Ακόμα και ο τίτλος του Υποδεκανέα, που  δεν αναγνωρίζεται ως βαθμός αποτελεί τιμητική διάκριση, σύμφωνα με το ΣΚ 20-1.

Το άρθρο 25 του Στρατιωτικού Κανονισμού ΣΚ 20-1 αναφέρει ότι, οι Ένοπλες Δυνάμεις ανήκουν στο Έθνος. Κάθε στρατιωτικός μπορεί να έχει τις πεποιθήσεις και τις προσωπικές του αντιλήψεις, οφείλει όμως στα πλαίσια της υπηρεσίας του να τηρεί αυστηρή ουδετερότητα. Κάθε πολιτική δραστηριότητα απαγορεύεται αυστηρά. Οι στρατιωτικοί δεν μπορούν να κάνουν δηλώσεις στα μέσα μαζικής ενημερώσεως χωρίς άδεια του Υπουργού Εθνικής Άμυνας.

Οι απαγορεύσεις αυτές ουδόλως τηρούνται καθώς, ιδιαίτερα το διαδίκτυο, βρίθει από εκατέρωθεν αντιπαραθέσεις και προστριβές ενώ οι πολιτικές και κομματικές τοποθετήσεις είναι συχνό φαινόμενο. Ο πρόεδρος της ΠΟΜΕΝΣ σε τοποθέτησή του στο 23 συνέδριο της Πανελλήνιας Ένωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος (ΕΑΠΣ) (12-5-2019) καταγγέλλει ευθέως την τότε κυβέρνηση και το ΚΚΕ για απροκάλυπτες παρεμβάσεις στα συνδικαλιστικά όργανα των ΕΔ ενώ χαρακτηρίζει την τροπολογία του ΚΚΕ, ως ντροπολογία. Η Επιτροπή, της Κεντρικής Επιτροπής, του ΚΚΕ για τις Ένοπλες Δυνάμεις και τα Σώματα Ασφαλείας απέστειλε επιστολή-απάντηση στην ΠΟΜΕΝΣ για την τοποθέτηση του προέδρου της.

Οι αλληλοκατηγορίες για προνομιακή σχέση, εκάστης ομοσπονδίας, με πολιτικές παρατάξεις και κόμματα είναι επαναλαμβανόμενες και γίνονται με ιδιαίτερη οξύτητα, ενώ δημόσιες αντιπαραθέσεις και αντεγκλήσεις λαμβάνουν χώρα και στη Βουλή.

Προφανώς κανείς δεν ενδιαφέρεται για τα τεκτενόμενα, ούτε επιβλέπει, ως θα όφειλε, την ορθή εφαρμογή του νόμου.

Ακόμα και για τους υπέρμαχους του στρατιωτικού συνδικαλισμού όλα τα παραπάνω πόρρω απέχουν από έναν υγιή συνδικαλισμό στις ΕΔ, ακηδεμόνευτο, ακομμάτιστο, ανιδιοτελή και πάνω απ’ όλα συναδελφικό και ενωτικό.

ΠΗΓΗ

14.0 ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΤΝΑΜΕΙΣ– ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

14.1. Πάγια θέση της Πολιτείας είναι ότι για να έχεις ειρήνη πρέπει να είσαι
πάντα έτοιμος για πόλεμο.
14.2. Η Ελλήνων Πολιτεία θα καταστήσει τις ένοπλες δυνάμεις και τα
σώματα ασφαλείας παράγοντες ασφάλειας, ευημερίας και
προόδου του Ελληνικού Έθνους.
14.3. Οι ένοπλες δυνάμεις θα ενισχυθούν και στους τρεις κλάδους τους
και στον στρατό ξηράς και στο ναυτικό και στην αεροπορία με τα
πιο σύγχρονα οπλικά συστήματα. Θα δοθεί προτεραιότητα στην
κατασκευή των ανωτέρων οπλικών συστημάτων σε
κατασκευαστικές μονάδες αμιγώς ελληνικές.
14.4. Θα δοθεί ιδιαίτερη σημασία στα σύνορα, τόσο στην Ηπειρωτική
Ελλάδα όσο και στα νησιά. Ολες οι περιοχές θα επανδρωθούν με
υπερσύχρονες μονάδες παρακολούθησης και άμεσης
παρέμβασης τόσο σε ανθρώπινο δυναμικό όσο και σε εξοπλισμό.
14.5. Ιδιαίτερη φροντίδα θα τηρηθεί για τη σίτιση και διαμονή στα
στρατόπεδα. Θα τηρούνται υψηλές προδιαγραφές διαβίωσης γιατί
οι ένοπλες δυνάμεις είναι πολύτιμες για την πολιτεία.
14.6. Σα κέντρα εκπαίδευσης και εξάσκησης θα είναι υψηλών τεχνικών
προδιαγραφών και θα ακολουθούν αυστηρό πρόγραμμα
εξάσκησης και ετοιμότητας άμεσης ανάγκης στη ξηρά, στη
θάλασσα και στον αέρα.
14.7. Θα αξιοποιηθεί διεθνώς κάθε δυνατή συνεργασία, που μπορεί να
αποφέρει σημαντικά οφέλη προς την επίτευξη αυτού του σκοπού.
Θα δοθεί προτεραιότητα εφαρμογής καινοτόμων τεχνολογιών
Ελλήνων επιστημόνων και εφευρετών, που είναι προσαρμοσμένες

στην γεωγραφική μορφολογία του Ελληνικού χώρου.
14.8. Θα σταματήσει η διαρροή των καινοτόμων αυτών εφευρέσεων
προς ξένα προς το ελληνικό κράτος κέντρα εφαρμογής και θα
εφαρμόζονται και εξελίσσονται μόνο από ελληνικά εργοστάσια σε
συνεργασία με τις ένοπλες δυνάμεις.
14.9. Με απόλυτο σεβασμό η Πολιτεία έναντι αυτών που υπηρετούν το
μέγιστο καθήκον της ασφάλειας της χώρας μας, τους διασφαλίζει
ώστε να μην έχουν καμία αναστολή και εμπόδιο στην εκτέλεση του
καθήκοντός τους.
14.10. Η Πολιτεία θα τους εξασφαλίσει μισθολογικά, ασφαλιστικά και
συνταξιοδοτικά, ώστε απερίσπαστοι να εκτελούν το χρέος τους
προς την πατρίδα.
14.11. Η γνώση τους και εμπειρία τους είναι χρήσιμη και απαραίτητη και
ως τέτοια πρέπει να μεταφέρεται στους νεότερους αξιωματικούς
υπαξιωματικούς και οπλίτες των ενόπλων δυνάμεων.
14.12. Η εκπαίδευση όλων των υπηρετούντων στις ένοπλες δυνάμεις θα
είναι ύψιστης ποιότητος, καθώς επίσης θα γίνει αναβάθμιση σε
όλες τις εγκαταστάσεις των ενόπλων δυνάμεων με απόλυτο
σεβασμό για το έργο που έχουν αναλάβει.

«ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ – Ε.ΣΥ.». ΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΦΟΡΕΑ ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΟΤΑΝ ΑΝΑΛΑΒΕΙ Ο ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ ΤΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΘΕΣΜΟΥΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΜΑΣ.

ΙΔΡΥΤΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ “ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ Ε.ΣΥ.”

“Ε.ΣΥ. ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ”. ΑΞΙΕΣ ΚΑΙ ΑΡΧΕΣ

“ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ Ε.ΣΥ.” ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΟΙ ΝΟΜΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ.

ΓΡΑΦΕΙΑ ΤΟΠΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ Ε.ΣΥ. ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ

ΑΝΑΓΓΕΛΙΑ. Ο ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ “ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ” ΑΝΟΙΓΕΙ ΤΙΣ ΠΟΡΤΕΣ ΤΟΥ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ

ΘΥΜΗΣΟΥ ΠΟΙΟΣ ΕΙΣΑΙ . ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ ΝΑ ΠΑΡΕΙΣ ΤΗΝ ΖΩΗ ΣΟΥ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΣΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Post Top Ad

Your Ad Spot

ΣΕΛΙΔΕΣ