Ο Κωνσταντινουπολίτης έμπορος Γεώργιος Βασιλειάδης το 1861 ίδρυσε μηχανουργείο στον Πειραιά, μακριά από την πόλη, στη θέση Καραβά, στη συμβολή των οδών Ρετσίνα (τότε Θηβών) και Παλαμηδίου (τότε ανώνυμη). Το μηχανουργείο είχε τρία τμήματα: σιδηρουργείο, χυτήριο και ξυλουργείο. Στο σιδηρουργείο και το χυτήριο γινόταν «κάθε είδους εργασία εκ χυτού και σφυρηλάτου σιδήρου μέχρι ατμομηχανών». Ενώ στο ξυλουργείο γινόταν «επίσης κάθε είδους εργασία επί ξύλου, καθώς η καθεκλοποιεία (…) η κατασκευή διαφόρων επίπλων διαφόρων αμαξών φορτηγών τε και μη, να κόπτη μαόνιον και διάφορα ξύλα εις φύλλα ήτοι καπλαμάδες και λοιπά». Όλα τα μηχανήματα θα κινούνταν με ατμομηχανή ισχύος 20 ίππων.
Το 1869 έπειτα από μία πυρκαγιά που κατέστρεψε ολοκληρωτικά το εργοστάσιο (12-13 Ιουνίου 1868) λειτούργησε ξανά με ανανεωμένη μάλιστα τη λειτουργία ενός πλήρους χυτηρίου και ειδικεύτηκε στις κατασκευές και εγκαταστάσεις παντός είδους. Η διεύθυνση του μηχανουργείου, που πρίν διευθυνόταν από Γάλλους μηχανικούς, ανατέθηκε σε έλληνα μηχανικό τον Νικόλα Βλάγκαλη. Προς το τέλος του 19ου αιώνα και συγκεκριμένα τα έτη 1883-1889, περίοδο της πρώτης βιομηχανικής κρίσης του Πειραιά, όπου πτώχευσαν το 1/3 περίπου των εργοστασίων, ο Γεώργιος Βασιλειάδης βγήκε ενισχυμένος καθώς έστρεψε τις δραστηριότητες του μηχανουργείου του στη ναυπηγική. Το 1898 ο Βασιλειάδης αγοράζει γήπεδο στην αριστερή πλευρά του Προλιμένα, δίπλα στον λιμενοβραχίονα Κράκαρη, για να μεταφέρει κοντά στην ακτή το εργοστάσιό του. Στην ενέργεια αυτή τον οδήγησε η ανάκαμψη της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας. Το νέο εργοστάσιο του Βασιλειάδη, ναυπηγείο και μηχανοποιείο μαζί, λειτούργησε για πρώτη φορά το Νοέμβριο του 1906.
Πηγή: Μ. Κοτέα, «Η Βιομηχανική ζώνη του Πειραιά (1860-1900)», Διδακτορική Διατριβή
Το ναυπηγείο «Γ. Βασιλειάδης» με τη χαρακτηριστική ναυπηγική εσχάρα-νεωλκείο λειτούργησε στην ίδια θέση μέχρι το 1963.
Οι εγκαταστάσεις ενός από τα παλιότερα εργοστάσια του Πειραιά και του μεγαλύτερου ναυπηγείου της πόλης, οι οποίες βρίσκονταν σε επαφή με το ανατολικό όριο του οικοπέδου της ΑΕΕΧΠΛ, ενσωματώθηκαν για μια δεκαετία στο Εργοστάσιο Λιπασμάτων. Το μηχανοποιείο και ναυπηγείο «Γ. Βασιλειάδης» πέρασε στην ΑΕΕΧΠΛ από το 1953 ως το 1963, οπότε αγοράστηκε από τον ΟΛΠ. Πριν από την εξαγορά του, λειτουργούσε με την επωνυμία «Ελληνικόν Μηχανοποιείον και Ναυπηγείον Βασιλειάδης ΑΕ». Ο ΟΛΠ προχώρησε στην ολοκληρωτική κατεδάφιση των εγκαταστάσεων.
Το Ελληνικόν Μηχανοποιείον-Ναυπηγείον «Βασιλειάδης», τη στιγμή που πέρασε στην ΑΕΕΧΠΛ είχε μια ολοκληρωμένη δομή μεγάλου ναυπηγείου. Τέτοιου μεγέθους εγκαταστάσεις κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώνα διέθετε μόνο το Νεώριον Σύρου.
Πηγή: Νίκος Μπελαβίλας, «Μηχανοποιείο και ναυπηγείο Γ.Βασιλειάδης»
ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΤΕΛΕΙΩΝΟΥΝ ΜΟΝΟ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΩΣΗ ΜΑΣ
ΩΣ ΕΘΝΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΓΚΑΘΙΔΡΥΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΜΑΣ
Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ ΕΙΝΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΕΝΗ ΚΑΙ ΧΑΡΑΓΜΕΝΗ.
ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΝΩΘΕΙΤΕ..
Η ΕΛΛΑΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΡΘΕΙ ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΕΡΙΑ.
ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ "ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ" ΠΟΥ ΚΑΤΑΤΕΘΗΚΑΝ ΜΕ ΑΡ. ΠΡΩΤ. 6199/4-9-2015 ΣΤΟΝ ΑΡΕΙΟ ΠΑΓΟ. Η ΑΘΕΤΗΣΗ ΤΗΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥΣ ΕΠΙΦΕΡΕΙ ΝΟΜΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ.
ΔΕΛΑΓΡΑΜΜΑΤΙΚΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Β' ΠΕΙΡΑΙΑ
ΔΙΓΕΝΗ ΑΚΡΙΤΑ 36,18755 ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ
delagrammatika@gmail.com
6976653520
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου