Περίπου τρεις μήνες μετά τις καταστρεπτικές πυρκαγιές του καλοκαιριού και την παραίτηση του διευθυντή Αεροπορίας Στρατού του Γενικού Επιτελείου Στρατού (ΓΕΣ/ΔΑΣ), στον οποίο είχε «χρεωθεί» η χαμηλή διαθεσιμότητα των βαρέων μεταφορικών ελικοπτέρων CH-47D Chinook της Αεροπορίας Στρατού και η οποία διαψεύστηκε ταυτόχρονα από Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και ΓΕΣ, η συντήρηση των ελικοπτέρων του τύπου επανέρχεται στην επικαιρότητα.
Η διαθεσιμότητα των Chinook αποτελεί έναν από τους… πάγιους πονοκεφάλους του Ανώτατου Στρατιωτικού Συμβουλίου (ΑΣΣ), που αποτελεί το ανώτατο συλλογικό όργανο του Ελληνικού Στρατού. Η επί δεκαετία ασφυξία που επήλθε από τις αλλεπάλληλες μειώσεις του λειτουργικού προϋπολογισμού (στον οποίο συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση – επισκευή), σε συνδυασμό με μια δομική στρέβλωση (ελλιπής δυνατότητα οργανικής συντήρησης), επηρέασε αρνητικά τη διαθεσιμότητά τους. Η παραλαβή τη διετία 2016-2017 10 μεταχειρισμένων ελικοπτέρων CH-47D από τα αποθέματα του στρατού των ΗΠΑ ανακούφισε την κατάσταση, καθώς αυτά παραδόθηκαν με «μηδενισμένες» ώρες πτήσης. Όμως με την πάροδο των ετών οι ώρες πτήσεις εξαντλήθηκαν και παρά τις προσπάθειες της ΓΕΣ/ΔΑΣ για τη βέλτιστη δυνατή διαχείριση του στόλου, τα ελικόπτερα το ένα μετά το άλλο συμπλήρωναν 200 ώρες πτήσης και απαιτούνταν η συντήρησή τους.
Προκειμένου, λοιπόν, να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα σε μακροπρόθεσμη βάση, και αφού εξετάστηκαν διάφορες εναλλακτικές επιλογές, αποφασίστηκε η σύναψη διακρατικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ για τη συντήρηση των ελικοπτέρων και την επίτευξη υψηλής διαθεσιμότητας. Η σύμβαση θα έχει διάρκεια πέντε ετών, με έναρξη από το 2022 και το συνολικό κόστος ανέρχεται σε περίπου 100.000.000 ευρώ.
Στο πλαίσιο αυτό πρόσφατα, σύμφωνα με πληροφορίες, απεστάλη στις αρμόδιες αμερικανικές Αρχές επιστολή αιτήματος (LOR: Letter of Request) για την κατάρτιση και αποστολή επιστολής προσφοράς και αποδοχής (LOA: Letter of Offer and Acceptance) για την προμήθεια εν συνεχεία υποστήριξης (FOS: Follow-On Support) των ελικοπτέρων, το πρώτο βήμα της τυποποιημένης διαδικασίας που ακολουθείται στην περίπτωση διακρατικής σύμβασης με τις ΗΠΑ (FMS).
Της αποστολής της LOR είχε προηγηθεί η εισαγωγή του συγκεκριμένου εξοπλιστικού προγράμματος στην ειδική διαρκή επιτροπή εξοπλιστικών προγραμμάτων και συμβάσεων της Βουλής των Ελλήνων, η οποία ενέκρινε την υλοποίησή του στις 22 Ιουλίου 2021.
Όμως, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, η LOR σε σχέση με το κείμενο που εγκρίθηκε από την κοινοβουλευτική επιτροπή περιλαμβάνει αλλαγές, οι οποίες προσδίδουν… φωτογραφικό χαρακτήρα.
Συγκεκριμένα, στη LOR αναφέρεται ότι ο εγχώριος φορέας που θα επιλεγεί από τον κατασκευαστή των ελικοπτέρων (πρόκειται για την αμερικανική εταιρία Boeing) για τη συντήρηση των ελικοπτέρων, μεταξύ άλλων, θα πρέπει «να διαθέτει δυνατότητα να εφαρμόζει τάχιστα αλλαγές στην πολιτική συντήρησης και τη διαχείριση του έργου και να διενεργεί αμέσως και χωρίς χρονικούς ή οικονομικούς περιορισμούς προσλήψεις τεχνικού και διοικητικού προσωπικού».
Πρόκειται για πρωτότυπη και ασυνήθιστη απαίτηση, που δεν περιλαμβάνεται στα προβλεπόμενα από την κείμενη νομοθεσία κριτήρια καταλληλότητας άσκησης επαγγελματικής δραστηριότητας, οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας και τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας. Σε πρώτη ανάγνωση μπορεί να φαντάζει ως προσπάθεια περαιτέρω διασφάλισης επάρκειας του φορέα που θα αναλάβει το έργο, αλλά ιδιαίτερα η αναφορά «να διενεργεί αμέσως και χωρίς χρονικούς ή οικονομικούς περιορισμούς προσλήψεις τεχνικού και διοικητικού προσωπικού» αποκλείει εξ ορισμού την επιλογή της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ). Καθώς πρόκειται για εταιρία που βρίσκεται υπό κρατικό έλεγχο, οι προσλήψεις τεχνικού και διοικητικού προσωπικού αποκλείεται να είναι «τάχιστες», αφού εφαρμόζεται η ισχύουσα νομοθεσία.
Άλλο… αξιοπερίεργο της LOR, σε σχέση με το κείμενο που εγκρίθηκε από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, αφορά τη… μυστηριώδη εξαφάνιση ενός σημείου, εξαιρετικά σημαντικού, για τη διασφάλιση της επιτυχούς ολοκλήρωσης του έργου.
Ενώ στο κείμενο που εγκρίθηκε αναφέρεται ότι το έργο της συντήρησης θα ανατεθεί στην κατασκευάστρια εταιρία των ελικοπτέρων ή «σε εγκεκριμένο από τον κατασκευαστή επισκευαστικό οίκο», στη LOR η πρόταση αντικαταστάθηκε από σειρά γενικών κριτηρίων, όπως «η αποδεδειγμένη εκτενής εμπειρία σε επιθεωρήσεις και εργασίες συντήρησης πολιτικών και στρατιωτικών ελικοπτέρων 10 τόνων και άνω και η αποδεδειγμένη εκτενής εμπειρία σε υλοποίηση έργου στο πλαίσιο κρατικών και διακρατικών (FMS – NSPA κ.ά.) συμβάσεων».
Europol: Η διαφθορά στη δημόσια διοίκηση «συντηρεί» το οργανωμένο έγκλημα!
Είναι αυτονόητο ότι τα προαναφερθέντα εγείρουν σειρά σημαντικών ερωτημάτων:
- Είναι δυνατόν να μεταβάλλονται τα εγκεκριμένα από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή και μάλιστα με τέτοιο τρόπο, που να παράγουν ουσιώδη και «φωτογραφικά» αποτελέσματα (τον αυτόματο αποκλεισμό της ΕΑΒ); Δεν συνιστά αυτό διακωμώδηση της διαδικασίας και προσβολή του κύρους της κοινοβουλευτικής επιτροπής και των μελών της;
- Ποιος είναι ο λόγος να γίνεται ενημέρωση της επιτροπής και να παρέχεται η έγκρισή της εάν στη συνέχεια, κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του προγράμματος, επέρχονται τέτοιου είδους μεταβολές, οι οποίες κάθε άλλο παρά ερμηνευτικές ή εξειδικεύσεις μπορούν να χαρακτηριστούν;
- Ποιος έλαβε τη σχετική απόφαση και με ποιο σκεπτικό; Γιατί αυτό έγινε μετά την έγκριση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής και δεν είχε περιληφθεί στο κείμενο που είχε υποβληθεί στην επιτροπή;
- Οι εκ των υστέρων συγκεκριμένες μεταβολές είναι σε γνώση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και τυγχάνουν της έγκρισής της; Σε περίπτωση αρνητικής απάντησης, τότε εγείρονται ερωτήματα για την ύπαρξη «αόρατων δυνάμεων» που ενδεχομένως υπονομεύουν τον πολιτικό έλεγχο του υπουργείου. Δεν απαιτείται διερεύνηση για την επιβεβαίωση ή διάψευση των πληροφοριών;
- Γιατί αποκλείεται εξ ορισμού η ΕΑΒ και μάλιστα με συνοπτικές διαδικασίες; Όπως είναι γνωστό, η ΕΑΒ ήδη αντιμετωπίζει το παράδοξο να έχει σημαντικό βιομηχανικό έργο και έλλειψη παραγωγικού προσωπικού για την υλοποίηση του. Μήπως, αντί να αποκλείεται προκαταβολικά από έργο διάρκειας πέντε ετών και προϋπολογισμού 100.00.000 ευρώ, θα έπρεπε να συμβεί το ακριβώς αντίθετο, ώστε με περαιτέρω ενισχυμένο επιχειρηματικό σχέδιο να γίνει «ελκυστικότερη» η επένδυση σε ανθρώπινους πόρους;
- Γιατί η απαίτηση για έγκριση από τον κατασκευαστή απαλείφθηκε και αντικαταστάθηκε από γενικής φύσης κριτήρια, τα οποία σε καμία περίπτωση δεν έχουν την ίδια βαρύτητα; Η κοινή λογική υποδεικνύει ότι μία εταιρία (επισκευαστικός οίκος) που έχει διασφαλίσει την έγκριση του κατασκευαστή του υλικού προφανώς ικανοποιεί τα κριτήρια που αυτός έχει θεσπίσει ώστε να αποδώσει την έγκρισή του και πιθανά έχει αναλάβει και υλοποιήσει επιτυχώς παρόμοιο έργο, και μάλιστα στρατιωτικών ελικοπτέρων. Εξάλλου σε όλα σχεδόν τα προϊόντα που χρησιμοποιούμε όλοι μας καθημερινά οι επισκευαστές – συντηρητές δεν επιδεικνύουν την έγκριση του κατασκευαστή ως στοιχείο περαιτέρω διασφάλισης του πελάτη;
Η περίεργη απάληψη της απαίτησης για την έγκριση του κατασκευαστή των ελικοπτέρων
Αντιθέτως, στην περίπτωση των ελικοπτέρων Chinook, αντί να υποχρεωθούν οι τυχόν ενδιαφερόμενοι εγχώριοι φορείς συντήρησης – επισκευής να λάβουν την έγκριση του κατασκευαστή, ώστε να είναι επιλέξιμοι στην περίπτωση που επιθυμούν να αναλάβουν το έργο, απαλείφεται το μοναδικό κριτήριο που εκ των πραγμάτων διασφαλίζει την επιτυχή υλοποίησή του.
Μήπως η απάλειψη της απαίτησης αυτής επιδιώκει τον περιορισμό του ανταγωνισμού και επιπλέον δείχνει «συγκεκριμένη» ιδιωτική εταιρία που θέλει να αναλάβει αυτή το έργο;
Δυστυχώς, αποδεικνύεται ακόμη μια φορά ότι, ενώ η παρούσα κυβέρνηση ανέλαβε πρωτοβουλίες για την ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων και τη θεραπεία των συνεπειών των μνημονίων, σε πρακτικό επίπεδο οι διαδικασίες πάσχουν σοβαρά.
Συνέλαβαν τον Έλληνα που σχεδίασε το υπερόπλο για τον στρατό!
ΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΑΤΕΘΕΙ ΣΤΟΝ ΑΡΕΙΟ ΠΑΓΟ ΜΕ ΑΡΙΘΜΟ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟΥ 6199/2015 ΣΥΝΕΠΩΣ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΔΕΣΜΕΥΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΕΡΑ ΚΑΙ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΕΣ ΥΠΟΣΧΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΨΗΦΟΘΗΡΙΑ.
14.0 ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ – ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
14.1. Πάγια θέση της Πολιτείας είναι ότι για να έχεις ειρήνη πρέπει να είσαι πάντα έτοιμος για πόλεμο.
14.2. Η Ελλήνων Πολιτεία θα καταστήσει τις ένοπλες δυνάμεις και τα σώματα ασφαλείας παράγοντες ασφάλειας, ευημερίας και προόδου του Ελληνικού Έθνους.
14.3. Οι ένοπλες δυνάμεις θα ενισχυθούν και στους τρεις κλάδους τους και στον στρατό ξηράς και στο ναυτικό και στην αεροπορία με τα πιο σύγχρονα οπλικά συστήματα. Θα δοθεί προτεραιότητα στην
Κατασκευή των ανωτέρων οπλικών συστημάτων σε κατασκευαστικές μονάδες αμιγώς ελληνικές.
14.4. Θα δοθεί ιδιαίτερη σημασία στα σύνορα, τόσο στην Ηπειρωτική Ελλάδα όσο και στα νησιά. Όλες οι περιοχές θα επανδρωθούν με υπερσύχρονες μονάδες παρακολούθησης και άμεσης παρέμβασης τόσο σε ανθρώπινο δυναμικό όσο και σε εξοπλισμό.
14.5. Ιδιαίτερη φροντίδα θα τηρηθεί για τη σίτιση και διαμονή στα στρατόπεδα. Θα τηρούνται υψηλές προδιαγραφές διαβίωσης γιατί οι ένοπλες δυνάμεις είναι πολύτιμες για την πολιτεία.
14.6. Τα κέντρα εκπαίδευσης και εξάσκησης θα είναι υψηλών τεχνικών προδιαγραφών και θα ακολουθούν αυστηρό πρόγραμμα εξάσκησης και ετοιμότητας άμεσης ανάγκης στη ξηρά, στη θάλασσα και στον αέρα.
14.7. Θα αξιοποιηθεί διεθνώς κάθε δυνατή συνεργασία, που μπορεί να αποφέρει σημαντικά οφέλη προς την επίτευξη αυτού του σκοπού. Θα δοθεί προτεραιότητα εφαρμογής καινοτόμων τεχνολογιών Ελλήνων επιστημόνων και εφευρετών, που είναι προσαρμοσμένες στην γεωγραφική μορφολογία του Ελληνικού χώρου.
14.8. Θα σταματήσει η διαρροή των καινοτόμων αυτών εφευρέσεων προς ξένα προς το ελληνικό κράτος κέντρα εφαρμογής και θα εφαρμόζονται και εξελίσσονται μόνο από ελληνικά εργοστάσια σε συνεργασία με τις ένοπλες δυνάμεις.
14.9. Με απόλυτο σεβασμό η Πολιτεία έναντι αυτών που υπηρετούν το μέγιστο καθήκον της ασφάλειας της χώρας μας, τους διασφαλίζει ώστε να μην έχουν καμία αναστολή και εμπόδιο στην εκτέλεση του καθήκοντός τους.
14.10. Η Πολιτεία θα τους εξασφαλίσει μισθολογικά, ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά, ώστε απερίσπαστοι να εκτελούν το χρέος τους προς την πατρίδα.
14.11. Η γνώση τους και εμπειρία τους είναι χρήσιμη και απαραίτητη και ως τέτοια πρέπει να μεταφέρεται στους νεότερους αξιωματικούς υπαξιωματικούς και οπλίτες των ενόπλων δυνάμεων.
14.12. Η εκπαίδευση όλων των υπηρετούντων στις ένοπλες δυνάμεις θα είναι ύψιστης ποιότητος, καθώς επίσης θα γίνει αναβάθμιση σε όλες τις εγκαταστάσεις των ενόπλων δυνάμεων με απόλυτο σεβασμό για το έργο που έχουν αναλάβει.
15.0 ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ
Η αστυνομία καλείται να διασφαλίσει την εσωτερική ασφάλεια των πολιτών.
15.1. Για το λόγο αυτό η Πολιτεία θα της παράσχει κάθε υλικοτεχνική εξάρτηση ώστε να καταστεί αποτελεσματική στο έργο της.
15.2. Η εκπαίδευση που θα παρέχει η Πολιτεία στους αξιωματικούς και υπαξιωματικούς θα γίνεται με υπερσύγχρονα τεχνολογικά συστήματα.
15.3. Θα προσληφθεί το απαραίτητο υπηρεσιακό προσωπικό προκειμένου να εκτελούν την υπηρεσία τους ολοκληρωμένα και αποτελεσματικά.
15.4. Η Πολιτεία θα τους εξασφαλίσει ικανοποιητικές μισθολογικές και ασφαλιστικές συνθήκες για να προσφέρουν απρόσκοπτα και απροβλημάτιστα τις υπηρεσίες τους .
15.5. Τα σώματα ασφαλείας θα έχουν την εκτίμηση της Πολιτείας και αυτά πρέπει να σέβονται τον κάθε Έλληνα Πολίτη γιατί ο ίδιος τους διόρισε στην υπηρεσία τους και ουσιαστικά εργάζονται για αυτόν.
16.0 ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟ ΣΩΜΑ
16.1. Ο ρόλος του Πυροσβεστικού ώματος είναι πολύ σημαντικός στην φύση και στο περιβάλλον του Ελλ
αδικού χώρου. Η μορφολογία του εδάφους απαιτεί ειδικές δεξιότητες, ώστε να υπάρχει δράση σε όλα τα μέρη. Ο ρόλος του σώματος είναι να προφυλάσσει και βοηθάει τους ανθρώπους σε έκτακτες ανάγκες φυσικών καταστροφών και πυρκαγιών.
16.2. Εξίσου σημαντικό ρόλο έχει στην προφύλαξη της χλωρίδας της χώρας μας.
16.3. Θα κατασκευαστούν οι απαραίτητες αντιπυρικές ζώνες σε όλη την επικράτεια, θα αναβαθμιστούν όλα τα κέντρα πυρόσβεσης με τα πιο σύγχρονα και άρτια τεχνολογικά μέσα, όπως αεροπλάνα, ελικόπτερα, αυτοκινούμενες μονάδες, παρακολούθηση μέσω ελληνικών δορυφόρων κλπ.
16.4. Η εκπαίδευση των πυροσβεστών θα είναι άρτια με τα πιο σύγχρονα μέσα και αυτοί θα καλύπτονται μισθολογικά και ασφαλιστικά από την Πολιτεία ώστε να παράσχουν απρόσκοπτα τις υπηρεσίες τους.
17.0 ΛΙΜΕΝΙΚΟ ΣΩΜΑ
17.1. Ο ρόλος του Λιμενικού ώματος είναι να παράσχει ασφάλεια στην Πολιτεία στον θαλάσσιο χώρο και ειδικά σε όλες τις ακτογραμμές.
17.2. Έχει ιδιαίτερα αυξημένο ρόλο για την αντιμετώπιση της μάστιγας της λαθρομετανάστευσης και του λαθρεμπορίου. Οι ανάγκες του Λιμενικού ώματος για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που δημιουργούνται στο θαλάσσιο χώρο μας είναι και ποσοτικές και ποιοτικές.
17.3. Είναι απαραίτητο να καλυφθεί με κάθε δυνατή τεχνολογική εξάρτηση το ώμα ώστε ο έλεγχος να γίνεται με τον καλύτερο και ασφαλέστερο τρόπο.
17.4. Κάθε νησί και πολύ πυκνά σε στρατηγικά σημεία των ακτογραμμών μας πρέπει να υπάρχει βάση ταχύπλοων πλωτών μέσων ώστε να αντιμετωπίζονται όλες οι καταστάσεις τάχιστα και αποτελεσματικά.
17.5. Οι υπηρετούντες στο Λιμενικό ώμα θα έχουν την καλύτερη εκπαίδευση καθώς επίσης την προσοχή της Πολιτείας για το έργο που επιτελούν με ικανοποιητική αμοιβή και ασφάλιση ώστε να υπηρετούν ανεπηρέαστοι το καθήκον τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου