Η Εταιρεία «Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία Α.Ε.» συστάθηκε το 1975 βάσει του άρθρου 1 του Ν. 43/1975, όπως αυτός τροποποιήθηκε με το Ν. 696/1977, καθώς και με το άρθρο 44 του Ν. 1947/1991 και το άρθρο 8 παρ.1 του Ν. 2166/1993.
Σκοπός της εταιρείας, σύμφωνα με το τροποποιημένο άρθρο 1 του Ν. 43/1975, είναι η ίδρυση και λειτουργία στην Ελλάδα εκσυγχρονισμένης βιομηχανίας αεροπορικού υλικού για την κάλυψη των αναγκών των ενόπλων δυνάμεων και λοιπών δημόσιων υπηρεσιών, η παροχή υπηρεσιών σε τρίτους, στον τομέα της συντήρησης, επισκευής και κατασκευής αεροσκαφών και γενικά αεροδιαστημικού υλικού. Επίσης σκοπός της είναι οι κατασκευές και η παροχή υπηρεσιών στον τομέα των ηλεκτρονικών (τηλεπικοινωνίες – πληροφορική – συστήματα ελέγχου πυρός – αναμεταδότες τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών προγραμμάτων), σε παντός είδους κινητήρες, σε συστήματα ήπιων μορφών ενέργειας και σε οπλικά συστήματα παντός τύπου καθώς και η παροχή επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης πάνω στα αντικείμενα δραστηριότητας της εταιρείας. Για τις συναλλαγές της η εταιρεία με πρόσωπα ή εταιρείες του εξωτερικού χρησιμοποιεί την επωνυμία «Hellenic Aerospace Industry S.A.» (H.A.I. S.A.).
Η εταιρεία αποτέλεσε προέκταση των δραστηριοτήτων του υφιστάμενου Κρατικού Εργοστασίου Αεροσκαφών (Κ.Ε.Α).
Το Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών (ΚΕΑ) ιδρύθηκε το 1925 με έδρα το Παλαιό Φάληρο, μετά από σχετική απόφαση του Ελευθερίου Βενιζέλου με τη συνεργασία της Βρετανικής Εταιρείας BLACKBURN. Βρισκόταν υπό κρατικό έλεγχο και είχε σαν σκοπό την κατασκευή και τη συντήρηση των επιχειρησιακών και των εκπαιδευτικών αεροσκαφών της εποχής.
Το διάστημα 1926-1929 στις εγκαταστάσεις του ΚΕΑ πραγματοποιήθηκε η κατασκευή του πρώτου Τορπιλοφόρου-Υδροπλάνου τύπου Vellos για λογαριασμό της Ναυτικής Αεροπορίας, δέκα (10) Βομβαρδιστικών αεροσκαφών τύπου ATLAS και δέκα (10) Εκπαιδευτικών αεροσκαφών τύπου Auro Tutor.
Το 1938 η Ελληνική Κυβέρνηση ανέλαβε τον πλήρη έλεγχο του Εργοστασίου.
Το 1939 κατασκευάστηκε στο ΚΕΑ το πρώτο αεροσκάφος τύπου PZL Ρ-24, εξ’ ολοκλήρου από μέταλλο, το οποίο χρησιμοποιήθηκε στον πόλεμο του 1940. Επίσης, σχεδιάστηκε και ξεκίνησε η κατασκευή ενενήντα (90) αεροσκαφών τύπου HENSCHEL των οποίων όμως η παραγωγή διακόπηκε λόγω της εισόδου της χώρας στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Μεταπολεμικά το ΚΕΑ ανέλαβε την εργοστασιακή συντήρηση της πλειοψηφίας του αεροπορικού υλικού της ΠΑ.
Το 1952 εντάχθηκε στην 30η Διοίκηση Αεροπορικής Υποστήριξης (ΔΑΥ) και το 1957 μετονομάστηκε σε 202 Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπλάνων.
Μεταξύ των ετών 1948-1971 Ιδρύθηκαν τα Παραρτήματα: Συνεργεία Επισκευών Μηχανημάτων – Αυτοκινήτων (ΣΕΜΑ) στο στρατόπεδο (127 ΣΑΒ) Φαλήρου (1948), Τ-Η στο Ελληνικό (1958) και Αεροκινητήρων στην Ελευσίνα (1971).
Το 1961 το ΣΕΜΑ υπάγεται στο 202 ΚΕΑ.
Το 1974, όλα μαζί, μετονομάστηκαν σε Εργοστάσια και εντάχθηκαν στην Κεντρική Διεύθυνση του 202 ΚΕΑ που βρισκόταν στο Παλαιό Φάληρο. Η ίδρυση της ΕΑΒ απορρόφησε μέρος του προσωπικού καθώς και του φόρτου εργασιών του ΚΕΑ.
Την περίοδο 1979-1981 έγινε μετεγκατάσταση στο Ελληνικό, των δραστηριοτήτων που λειτουργούσαν στο Παλαιό Φάληρο και στην Ελευσίνα.
Το έτος 1982 αναδιοργανώθηκε στα πρότυπα τυπικής Μονάδος της ΠΑ, αφού καταργήθηκε το Διοικητικό Συμβούλιο και αντικαταστάθηκε ο Γενικός Διευθυντής από Διοικητή.
Το 1984 αναδιοργανώνεται το 202 ΚΕΑ με νέα οργανωτική δομή και λειτουργία των Εργοστασίων ως ισοτίμων με Σμηναρχίες υπό το 202 ΚΕΑ/Επιτελείο.
Το 1987 Καταργείται το 202 ΚΕΑ/Επιτελείο, ανεξαρτητοποιούνται τα Εργοστάσια και υπάγονται στη ΔΑΥ με την ονομασία:
- Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών (ΚΕΑ)
- Εργοστάσιο Αεροκινητήρων (Εργ. Α/Κ)
- Εργοστάσιο Μεταφορικών Μέσων & Μηχανημάτων (Εργ. ΜΜ-ΕΕ)
- Εργοστάσιο Τ/Η Μέσων (ΕΤΗΜ)
Το Χημείο ΠΑ υπάγεται στο Εργ. Α/Κ
Το 1991 ενοποιούνται τα Εργοστάσια Α/Κ και ΜΜ-ΕΕ υπό ενιαία Διοίκηση με νέα οργανωτική δομή και ονομασία: Εργοστάσιο Αεροκινητήρων και Ειδικών Επιχειρησιακών Οχημάτων (Εργ. Α/Κ & ΕΕΟ). Οι δραστηριότητες επίβλεψης (ΔΠΕ), οι παραγωγικές δραστηριότητες (Δ. ΜΕΛ) και τα συνεργεία του ΣΤ΄ Τομέα μετεγκαταστάθηκαν από την Ελευσίνα στο Ελληνικό.
Το 1999 το ΚΕΑ ανέλαβε την κατασκευή των μη επανδρωμένων αεροσκαφών Πήγασος καθώς και τις συνολικές απαιτήσεις των τροποποιήσεων και επισκευών τους.
Το 2002 αποδόθηκε το τελευταίο αεροσκάφος F-4E πριν τον περιορισμό στα 2000 μέτρα του διαδρόμου προσγείωσης του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού και την μετέπειτα οριστική αναστολή λειτουργίας του.
Παράλληλα συνεχίστηκαν τα προγράμματα επιθεώρησης και επισκευής των ελικοπτέρων AB-205 και B-212.
Το 2003 ανέλαβε τα προγράμματα επιθεωρήσεων και επισκευής των ελικοπτέρων Super Puma, την περιοδική επιθεώρηση 3000 ωρών των αεροσκαφών Τ-41, την επιθεώρηση Β1 Check των αεροσκαφών C-27J, ενώ παρέχει τεχνική υποστήριξη σε όλα τα πτητικά μέσα της ΠΑ.
Το 2009 ανέλαβε την εργοστασιακή σύντηρηση των αεροσκαφών PZL M-18.
Το Μάιο του 2009, με την κατάργση της 129 Πτέρυγας Υποστήριξης, το ΚΕΑ ανέλαβε την υποστήριξη της Αεροπορικής Βάσης Ελληνικού και των γύρω Μονάδων.
Το 2012 ξεκίνησαν οι διαδικασίες μετεγκατάστασης του Εργοστασίου στις εγκαταστάσεις της Αεροπορικής Βάσης της Ελευσίνας.
Τον Οκτώβριο του 2013 παύει η λειτουργία του Εργοστασίου Α/Κ & ΕΕΟ και οι δραστηριότητές του ενσωματώνονται σε αυτές του Κρατικού Εργοστασίου Αεροσκαφών με έδρα την Α/Β Ελευσίνας.ΠΗΓΗ
Το «Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπλάνων» περιήλθε στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου το 1938. Μέχρι το 1940 επέδειξε μεγάλη κατασκευαστική και επισκευαστική δραστηριότητα, όσον αφορά σε αεροπλάνα, κινητήρες και εξαρτήματα. Το διάστημα 1941-1944 βρισκόταν υπό γερμανικό έλεγχο. Μετά την απελευθέρωση επαναλειτούργησε με την ίδια επωνυμία και αποτέλεσε το μοναδικό επισκευαστικό κέντρο αεροπορικού υλικού στη χώρα. Στο Κ.Ε.Α. εκτελούνταν επιθεωρήσεις, επισκευές και τροποποιήσεις σε οπλικά συστήματα και μέσα της Πολεμικής Αεροπορίας, κατασκευάζονταν εξαρτήματα – συστήματα για τις μονάδες της και παρεχόταν τεχνική υποστήριξη στις Ένοπλες Δυνάμεις. Υπέστη σημαντική συρρίκνωση μετά τη δημιουργία της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, στην οποία μεταφέρθηκαν δραστηριότητες του Κρατικού Εργοστασίου Αεροσκαφών. Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, Στρατιωτικά Εργοστάσια, 1996
Το 1975, οι μετοχές της εταιρείας κατανέμονταν μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΕΤΒΑ, με την πλειοψηφία των μετοχών να ανήκει, ως και σήμερα, στο ελληνικό δημόσιο. Η ίδρυσή της οφείλεται στην συνεργασία μεταξύ του Ελληνικού κράτους και της αμερικανικής εταιρείας Lockheed, η οποία δημιούργησε τα θεμέλια της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, μέσω της τεχνογνωσίας που παρείχε .
Η έδρα της βρίσκεται στην Ελλάδα, στο Νομό Αττικής, Λεωφόρος Μεσογείων 2 – 4. Το βιομηχανικό συγκρότημα, ωστόσο, και οι οικονομικές υπηρεσίες της εταιρείας είναι εγκατεστημένες σε έκταση 1.850 στρεμμάτων στο Νομό Βοιωτίας, στο Δήμο Σχηματαρίου, στην περιοχή της Τανάγρας.
ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Οι τομείς στους οποίους δραστηριοποιείται η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία σχετίζονται με την συντήρηση και την αναβάθμιση αεροσκαφών και κινητήρων. Την ανάπτυξη, σχεδίαση και κατασκευή ηλεκτρονικών και τηλεπικοινωνιακών προϊόντων, τόσο για στρατιωτική όσο και για πολιτική χρήση. Επίσης είναι υπεύθυνη για την σχεδίαση και κατασκευή δομικών μερών στρατιωτικών και πολιτικών αεροσκαφών και κινητήρων.
Η Ε.Α.Β. αποτελεί μια από τις λίγες αμυντικές βιομηχανίες που κατάφερε να έχει διεθνή συνεργασίες. Συνεργασίες, που στο μεγαλύτερο ποσοστό τους, πραγματοποιήθηκαν στα πλαίσια των αντισταθμιστικών ωφελημάτων.
Το Μαϊο του 1979 παραδίδεται στην Πολεμική Αεροπορία το πρώτο αεροσκάφος, ένα F-4E, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της εργοστασιακής του συντήρησης.
Στις 20 Δεκεμβρίου 1979 πραγματοποιούνται τα επίσημα εγκαίνια της εταιρείας.
Πιο συγκεκριμένα, το 1981 ανέλαβε την γενική επισκευή των κινητήρων S – 79 της Αμερικανικής Αεροπορίας, μια εργασία που θα απέφερε στην χώρα συνάλλαγμα 18.000.000 δολαρίων. Την ίδια χρονιά, υπέγραψε σύμβαση με την AEROSPATIALE με την οποία η Ε.Α.Β. αναλάμβανε την κατασκευή των πλαισίων των θυρών (door framings) του AIRBUS157. Το συναλλαγματικό όφελος που θα πρόκυπτε θα ήταν
μεγαλύτερο από 13.000.000 δολάρια. Επρόκειτο για την κατασκευή ενός ιδιαίτερα σημαντικού και υψηλής τεχνολογίας τμήματος του πιο επιτυχημένου τότε ευρωπαϊκού αεροπλάνου.
Μέσω της συμφωνίας θα αξιοποιείτο ο μισός περίπου αντισταθμιστικός φόρτος που δόθηκε στην Ελλάδα από την αγορά των πέντε πρώτων AIRBUS της Ολυμπιακής. Η όλη παραγγελία θα ολοκληρωνόταν σε διάστημα πέντε ετών, πράγμα που σήμαινε υψηλό ρυθμό παράδοσης. Η ανάθεση της κατασκευής των πλαισίων των θυρών του AIRBUS στην ΕΑΒ επιβεβαίωνε την είσοδό της τον χώρο των μεγάλων αεροπορικών κατασκευών, ενώ ταυτόχρονα δεν έμενε αναξιοποίητος ο τεχνολογικός εξοπλισμός που είχε εγκατασταθεί στο εργοστάσιο της Τανάγρας.
Στα πλαίσια των εργασιών της ήταν και η επισκευή αεροσκαφών. Έτσι, το 1981 η Ε.Α.Β. υπέγραψε με την Αιγυπτιακή Αεροπορία συμφωνία για την επισκευή των μεταγωγικών αεροσκαφών C-130, των πιο γνωστών ως «Ηρακλής». Με την συμφωνία – πλαίσιο η ΕΑΒ αναλάμβανε τη συντήρηση και γενική επισκευή των C-130 και την παροχή εκπαιδευτικής και τεχνικής βοήθειας για κάθε σύστημα αυτού του αεροσκάφους. Το πρώτο από τα αιγυπτιακά αεροσκάφη προσγειώθηκε στην Τανάγρα στα μέσα του 1981. Η δραστηριότητα της Ε.Α.Β. στον αραβικό κόσμο συνεχίστηκε και μετά την παράδοση του πρώτου αεροσκάφους, καθώς η εταιρεία υπέγραψε διετές συμβόλαιο συνεργασίας με τους Αιγυπτίους, προκειμένου να επισκευάσει έξι έως δέκα μεταγωγικά αεροσκάφη ανάλογα με τις επιχειρησιακές τους ανάγκες. Αξίζει να τονιστεί ότι η Ε.Α.Β. διέθετε την τεχνογνωσία και την δυνατότητα για επισκευή 20 διαφορετικών τύπων αεροσκαφών, γεγονός που σήμαινε ότι μπορούσε να αξιοποιήσει το δυναμικό αυτό προσφέροντας υπηρεσίες όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε χώρες της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής
Η Ε.Α.Β. ήταν παρούσα και στις συζητήσεις για την «αγορά του αιώνα», που αφορούσε την προμήθεια από την ελληνική πολεμική αεροπορία 100 σύγχρονων μαχητικών. Από το 1982, οι εταιρείες που διεκδικούσαν την προτίμηση της πολεμικής αεροπορίας, υπέβαλλαν προτάσεις για απασχόληση πολλών εργατοωρών στην περίπτωση που θα επιλεγεί το αεροπλάνο τους, στα πλαίσια τωνΙΔΡΥΤΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ “ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ Ε.ΣΥ.”
“Ε.ΣΥ. ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ”. ΑΞΙΕΣ ΚΑΙ ΑΡΧΕΣ
“ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ Ε.ΣΥ.” ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΟΙ ΝΟΜΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ.
ΓΡΑΦΕΙΑ ΤΟΠΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ Ε.ΣΥ. ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου