ΝΕΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ:

Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου 2021

«Τορπίλη» στην εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας

 

ΕΧΩ ΜΙΑ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΙ ΩΦΕΙΛΩ ΚΑΙ ΠΟΥ ?
ΑΓΟΡΑΖΩ ΜΙΑ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΤΙ ΩΦΕΙΛΕΙ?ΒΑΖΩ ΜΑΝΤΙΛΙ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ ΚΑΙ ΑΓΟΡΑΖΩ ΣΤΑ ΤΥΦΛΑ ?
ΔΕΝ ΠΕΡΙΜΕΝΑΜΕ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ ,ΠΩΣ ΑΛΛΙΩΣ ΘΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΣΟΥΝ ΤΟ ΚΟΥΡΕΜΑ ΑΠΟ ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ?
ΕΙΔΑΤΕ ΠΩΣ ΕΡΧΕΤΑΙ ΚΑΙ ΤΟ ΕΞΟΠΛΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΤΟ ΠΛΑΝΟ?
ΟΛΑ ΤΑ ΕΧΟΥΝ ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΜΕΝΑ
ΜΙΑ ΑΚΟΜΑ ΒΑΡΙΑ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΜΑΣ ΧΑΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΠΕΡΝΑΕΙ ΣΕ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΑ ΧΕΡΙΑ ΜΕ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΥΣ ΤΗΝ ΟΝΕΧ ,ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΞΙΟ ΝΑ ΧΑΡΑΞΕΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ ΜΑΣ.

Αρκετοί ακόμη μήνες ενδέχεται να απαιτηθούν προκειμένου να κατατεθεί η αίτηση επικύρωσης συμφωνίας εξυγίανσης με στρατηγικό επενδυτή την ONEX για τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας. Και αυτό, διότι μετά τον οικονομικό και διαχειριστικό έλεγχο που διενεργήθηκε στην εταιρεία, ως προαπαιτούμενο τόσο της ίδιας της διαδικασίας εξυγίανσης όσο και της αμερικανικής κρατικής αναπτυξιακής τράπεζας DFC που παρέχει χρηματοδοτική στήριξη στον επενδυτή, ανέκυψαν υποχρεώσεις που προηγουμένως δεν είχαν υπολογιστεί και η κάλυψη των οποίων, ακόμα και με πολύ μακροπρόθεσμη πλάνο αποπληρωμής, απαιτεί σειρά προϋποθέσεων που παραμένει επί του παρόντος αβέβαιη. 

Συγκεκριμένα, προϋποθέτει την ανάληψη σημαντικού μέρους του εξοπλιστικού προγράμματος του Πολεμικού Ναυτικού, που παραμένει ακόμα υπό αξιολόγηση από κυβέρνηση και Ενοπλες Δυνάμεις αναφορικά με τις επιλογές που υπάρχουν. Ειδικότερα η EY, που έχει συντάξει και το επιχειρησιακό σχέδιο, έχει εντοπίσει υποχρεώσεις των Ναυπηγείων Ελευσίνας της τάξης των 420 εκατ., ποσό σημαντικά υψηλότερο από το επίπεδο των 270-300 εκατ. που αρχικά είχε εκτιμηθεί. Αυτές οι επιπλέον υποχρεώσεις προκύπτουν, σύμφωνα με πληροφορίες, από το γεγονός πως τα ποσά που κατέβαλε το Πολεμικό Ναυτικό για τη μισθοδοσία των εργαζομένων των ναυπηγείων, στο πρόγραμμα των τορπιλακάτων κι σε άλλα έργα ενδιαφέροντός του, όχι μόνο δεν λογιστικοποιούνταν ως υποχρεώσεις της επιχείρησης προς το Δημόσιο αλλά επιπλέον καταγραφόταν ως έσοδα. Ετσι, σύμφωνα πάντα με τις σχετικές πληροφορίες, διακριβώθηκαν επιπλέον 120 εκατ. υποχρεώσεων. Η ONEX, που έχει ήδη αναλάβει το ναυπηγείο της Σύρου μέσω ανάλογης διαδικασίας εξυγίανσης, εμφανίζεται διατεθειμένη να αναλάβει την αποπληρωμή υποχρεώσουν σε δόσεις ποσού όχι υψηλότερου των 300 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, θα πρέπει να επενδύσει σημαντικά ποσά σε εξοπλισμό της εγκατάστασης ούτως ή άλλως. Ετσι γεννάται ζήτημα ποιοι από τους πιστωτές θα «κουρευτούν».

Ανεξάρτητοι παρατηρητές σημειώνουν πως περί τα 150 εκατ. εκ του συνόλου είναι υποχρεώσεις προς τις τράπεζες και καθώς το Δημόσιο πλέον ελέγχει πάνω από το 60% των υποχρεώσεων, η συναίνεση των τραπεζών δεν απαιτείται από το πτωχευτικό δίκαιο για την υπογραφή συμφωνίας εξυγίανσης και την υποβολή της για επικύρωση. Πρόθεση του επενδυτή όμως είναι, όπως αναφέρεται αρμοδίως, να διατηρήσει μια καλή και λειτουργούσα σχέση με τις τράπεζες και έτσι προάγεται μια ενδιάμεση λύση με «κούρεμα» των προσαυξήσεων του Δημοσίου και αποπληρωμή μέρους των υποχρεώσεων προς τις τράπεζες. Υποχρεώσεις όλες που προβλέπεται να εξοφληθούν σε πολύ μακροπρόθεσμο πλάνο δόσεων. Ακόμα και έτσι όμως, για να μπορέσει να υπάρξει η απαραίτητη λειτουργική κερδοφορία ώστε να εξυπηρετηθούν οι καταβολές αυτές, αλλά και η χρηματοδότηση που θα έρθει από την αμερικανική DFC, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας πρέπει να γνωρίζουν από την αρχή πως έχουν να αναλάβουν κάποιο σημαντικό έργο. Και στο σημείο αυτό υπεισέρχεται η εξασφάλιση εξοπλιστικών προγραμμάτων.

Νομικές πήγες πάντως εγείρουν και ερωτήματα σχετικά με τον ανταγωνισμό, δεδομένου ότι μπορεί με τα εξοπλιστικά προγράμματα να επιτρέπεται να κλείνουν διακρατικές συμφωνίες, πλην όμως οι επιχειρήσεις οι οποίες τα εκτελούν υπάγονται, όπως όλες, στο δίκαιο του ανταγωνισμού. Το σημείο αυτό μένει να διευκρινιστεί, με αποτέλεσμα πηγές της αγοράς να θεωρούν πως το όποιο εξοπλιστικό πρόγραμμα τελικά αποφασιστεί, και κυρίως αυτό της ναυπήγησης φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού, ενδέχεται να κατανεμηθεί σε περισσότερα του ενός ναυπηγεία. 

Εν τω μεταξύ, αν και την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου των Ναυπηγείων Ελευσίνας κατέχει η ONEX, ένα 24% περίπου βρίσκεται στο χαρτοφυλάκιο μιας εταιρείας με την επωνυμία AXIS SA, η οποία φέρεται να συνδέεται με συμφέροντα της οικογένειας του προηγούμενου βασικού μετόχου κ. Νίκου Ταβουλάρη. Ο επί πολλά χρόνια ισχυρός άνδρας των ναυπηγείων έχει μεταβιβάσει τις δικές του μετοχές στην ONEX και αρνείται παγίως πως συνδέεται με την AXIS. Ομως η ONEX αντιμετωπίζει ως δεδομένη τη σύνδεση της AXIS τον εν λόγω επιχειρηματία. Το πρόβλημα με την AXIS είναι πως ως μέτοχος παρεμβαίνει συχνά στη διαδικασία αμφισβητώντας ενέργειες και αποφάσεις. Πρακτική, που πυροδότησε την έντονη αντίδραση άλλων μετοχών και παλαιών συνεργατών του Νίκου Ταβουλάρη, όπως ο σημερινός αντιπρόεδρος και CEO των ναυπηγείων ο Ιωάννης Στεφάνου, που έχουν δώσει τις μετοχές τους στην ONEX και καταγγέλλουν πως επιχειρείται να «τορπιλιστεί» η συμφωνία εξυγίανσης.

ΔΕΛΑΓΡΑΜΜΑΤΙΚΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Β' ΠΕΙΡΑΙΑ
ΔΙΓΕΝΗ ΑΚΡΙΤΑ 36,18755 ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ
delagrammatika@gmail.com ,6976653520

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Post Top Ad

Your Ad Spot

ΣΕΛΙΔΕΣ